Midlertidig tillatelse for bruk av et plantevernmiddel i en nødssituasjon

Hvis du har fått angrep av en planteskadegjører som ikke kan bekjempes med andre tilgjengelige midler, kan Mattilsynet gi en midlertidig tillatelse for å bruke et plantevernmiddel som vanligvis ikke er godkjent i den aktuelle plantekulturen. Dette er en unntaksbestemmelse som kun gjelder i særskilte tilfeller.

Publisert

Hvem kan søke om midlertidig tillatelse?

Det er i utgangspunktet ingen begrensning for hvem som kan søke, men ofte er det organisasjoner som søker på vegne av sine brukere. Brukere av plantevernmidler, importører eller produsenter kan også søke.

Mattilsynet kan ikke på eget initiativ vurdere om det er behov for å gi midlertidig tillatelse, men vi vurderer dette på bakgrunn av søknader vi mottar.

Hva kan det søkes om midlertidig tillatelse for?

De fleste søknadene gjelder bruk av plantevernmidler som allerede er godkjent i Norge.
To eksempler:

  • Et plantevernmiddel er godkjent for bruk én gang per sesong, og det søkes om unntak for å bruke plantevernmiddelet en ekstra gang i sesongen.
  • Det søkes om unntak for bruk av et godkjent plantevernmiddel i en annen kultur enn det godkjenningen gjelder for.

Det er også mulig å søke om unntak for bruk av plantevernmidler som ikke er godkjent i Norge. I slike tilfeller vil vurderingen være strengere enn i de tilfellene hvor plantevernmiddelet allerede er godkjent i Norge.

Hvem gjelder den midlertidige tillatelsen for?

Tillatelsen begrenses til de geografiske områdene hvor det er behov. Dette vil gjelde alle brukere i de aktuelle områdene uavhengig av hvem som sendte søknaden.

Hva må søknaden inneholde?

Søknaden skal være skriftlig og må inneholde følgende:

  • Søknadsskjema (engelsk)
  • GAP-tabell, (engelsk)
  • En uttalelse fra Norsk institutt for bioøkonomi (NIBIO). Uttalelsen skal inneholde en vurdering av både kjemiske og ikke-kjemiske alternativer. Send forespørsel til post@nibio.no
  • Restforsøk, hvis unntaket gjelder spiselig produkt eller fôr.

Søknadsskjemaet må inneholde en beskrivelse av forholdene som har ført til at det nå søkes om midlertidig godkjenning. Skadegjørere, unormalt dårlig vær og lignende er typiske omstendigheter som kan føre til at det er nødvendig å søke om dispensasjon.

Du må også kunne vise til et fremtidig tap dersom en tillatelse ikke blir innvilget og begrunne dette i søknaden. Begrunnelsen bør inneholde en vurdering av hvor stor sannsynlighet det er for at et slikt tap vil inntreffe og et anslag over hvor stort et eventuelt tap vil være. Dette vil være en skjønnsmessig vurdering som beror på dine egne erfaringer og kunnskap.

I søknaden må du også vise at det har blitt vurdert andre alternativer enn dispensasjon og/eller at du har prøvd andre alternativer.

Dersom en organisasjon eller forening søker på vegne av andre, må det legges ved den opprinnelige forespørselen fra de organisasjonen søker på vegne av.

Søknad sendes til postmottak@mattilsynet.no. Du kan også søke gjennom EUs plattform E-Submission Food Chain (ESFC).

Hvordan vurderer vi søknaden?

Hovedregelen er at situasjonen skal løses ved andre alternativer enn ved at Mattilsynet innvilger midlertidig tillatelse. 

Det må være særlige omstendigheter og bruken skal være begrenset og kontrollert. Det er en skjønnsmessig vurdering hvorvidt det er særlige omstendigheter. Kriteriene som er satt til hva en søknad skal inneholde, er kriterier som Mattilsynet og de øvrige landene i Norden og Baltikum mener er relevante for hvorvidt det skal gis en midlertidig tillatelse.

For hvor lenge kan det innvilges midlertidig tillatelse?

En midlertidig tillatelse kan innvilges i høyst 120 dager.

Hva skjer ved gjentatte søknader?

Mattilsynet innvilger kun i særskilte tilfeller midlertidig tillatelse for bruk av plantevernmidler. Dersom du søker gjentatte ganger for samme bruk, er det nødvendigvis ikke lenger et særskilt tilfelle. Hvis vi allerede har innvilget samme bruk tidligere år, stiller vi større krav til søknaden og vurderingen vår vil være strengere ved en ny søknad. Som følge av dette kan du oppleve at den samme søknaden som du fikk innvilget året før blir avslått i neste sesong.

Du som søker, må vurdere om du kan bruke andre behandlingsmetoder eller søke om utvidelse for bruksområde av mindre betydning (minor use) eller gjensidig anerkjennelse.

Gebyr

Mattilsynet tar gebyr for å behandle din søknad om midlertidig tillatelse. Du finner gebyrsatser for Dispensasjoner i vedlegg 1, kapittel III, del B i forskrift om betaling av gebyrer for særskilte ytelse fra Mattilsynet. 

Les mer

Guidance on emergency authorisations according to article 53 of regulation (ec) no 1107/2009

Regelverk

Forskrift om gebyrer til Mattilsynet

Del B: Preparater

Tjeneste Beskrivelse Gebyr
Godkjenning av preparater Norge er saksbehandlende land i sonen 472 490
(Førstegangsvurderinger og revurderinger)
tillegg for flere aktive stoffer: 60 580
tillegg for ekvivalensbedømming: 14 540
tillegg for preparat som inneholder GM-mikroorganismer 72 695
Nasjonal godkjenning (Norge er berørt land i sonen – saken behandles av annet land) 218 070
tillegg for preparat som inneholder GM-mikroorganismer 72 695
Norge er saksbehandlende land for preparat som vurderes for hele EØS-området (preparater for bruk i veksthus, beisemiddel m.m.) 533 075
tillegg for flere aktive stoffer: 60 580
tillegg for ekvivalensbedømming: 14 540
Norge er saksbehandlende land for lavrisikopreparat 70 265
tillegg for flere aktive stoffer: 60 580
tillegg for ekvivalensbedømming: 14 540
Nasjonal godkjenning klebemiddel 70 265
Nasjonal godkjenning av lavrisikopreparat (Norge er berørt land) 10 290
Norge er saksbehandlende land når dyrkingsareal er under 30 000 dekar i sonen 70 265
Nasjonal godkjenning når dyrkingsareal er under 30 000 dekar i sonen (Norge er berørt land) 10 290
Gjensidig godkjenning – preparatet er godkjent i samme sone og aktivt stoff er tidligere godkjent i Norge 218 070
Gjensidig godkjenning – preparatet er godkjent i annen sone og aktivt stoff er tidligere godkjent i Norge 242 310
Gjensidig godkjenning – preparatet er kun vurdert etter direktiv 91/414/EØF og aktivt stoff er tidligere godkjent i Norge 242 310
Gjensidig godkjenning – tilleggsgebyr når aktivt stoff ikke tidligere er godkjent i Norge 60 580
Gjensidig godkjenning – lavrisikopreparat 10 290
Gjensidig godkjenning – preparat til små arealer (mindre enn 10 000 dekar dyrkingsareal i Norge) 10 290
Endring av preparat-godkjenning Norge er saksbehandlende land – endringen dekkes ikke av tidligere risikovurdering 205 960
Nasjonal godkjenning (Norge er berørt land i sonen – endringen gjøres etter saksbehandlende lands konklusjon) – endringen dekkes ikke av tidligere risikovurdering 133 270
Endringen dekkes av tidligere risikovurdering og medfører merarbeid for Norge 109 035
Endringer for lavrisikopreparat som medfører merarbeid for Norge 10 290
Endringer for preparat til dyrkingsareal under 30 000 dekar i sonen som medfører merarbeid for Norge. 10 290
Endring av tilvirkningsprosess eller plass o.l. (ekvivalensbedømming) som medfører merarbeid for Norge. 24 235
Endring av preparatsammensetning som medfører merarbeid for Norge 24 235
Andre endringer av administrativ art (f.eks. produktnavn) som medfører merarbeid for Norge 9 685
Dispensasjoner Nødssituasjon som gjelder plantehelse 2 420
Forskning og utvikling 2 420
Godkjenning av parallellhandel Preparatet er godkjent i et annet land i EØS-området og er identisk med et som alt er på markedet i Norge 24 235
Utvidet preparat-godkjenning Utvidelse av allerede godkjent preparat til bruk på vekst som dyrkes på lite areal eller til bruk ved et eksepsjonelt behov i vekst som dyrkes i større omfang. 10 290
Endring av pågående søknad Tillegg for endring av en pågående søknad, når endringen krever ny vurdering av de ensartede prinsippene (f.eks. bruksutvidelse, endret dose eller påføringsmetode). 60 580
Godkjenning av makroorganisme Nasjonal godkjenning etter nasjonale regler 6 735
Tilføyd ved forskrift 6 mai 2015 nr. 462 (i kraft 1 juni 2015), endret ved forskrifter 18 des 2015 nr. 1800 (i kraft 1 jan 2016), 19 des 2016 nr. 1709 (i kraft 1 jan 2017), 15 des 2017 nr. 2111 (i kraft 1 jan 2018), 7 des 2018 nr. 1849 (i kraft 1 jan 2019), 6 des 2019 nr. 1652 (i kraft 1 jan 2020), 8 des 2020 nr. 2644 (i kraft 1 jan 2021), 21 des 2020 nr. 3044 (i kraft 1 jan 2021), 9 des 2021 nr. 3494 (i kraft 1 jan 2022), 14 juli 2022 nr. 1350, 19 des 2022 nr. 2338 (i kraft 1 jan 2023), 11 des 2023 nr. 1995 (i kraft 1 jan 2024), 3 juli 2024 nr. 1552. Endres ved forskrift 18 nov 2024 nr. 2797 (i kraft 1 jan 2025).
Se hele forskriften

Kilde: Lovdata.no

Forskrift om plantevernmidler

Artikkel 53
Nødssituasjoner på plantevernområdet
1. Som unntak fra artikkel 28 kan en medlemsstat under særlige omstendigheter tillate at plantevernmidler for et tidsrom på høyst 120 dager bringes i omsetning med henblikk på begrenset og kontrollert bruk, dersom et slikt tiltak er nødvendig på grunn av en fare som ikke kan avverges på noen annen rimelig måte.
Den berørte medlemsstaten skal umiddelbart underrette de øvrige medlemsstatene og Kommisjonen om tiltaket som er truffet, og legge fram en detaljert beskrivelse av situasjonen og alle tiltak som er truffet for å ivareta forbrukernes sikkerhet.
2. Kommisjonen kan anmode Myndigheten om en uttalelse eller om vitenskapelig eller teknisk bistand.
Myndigheten skal legge fram sin uttalelse eller resultatene av sitt arbeid for Kommisjonen innen én måned etter datoen for anmodningen.
3. Ved behov skal en beslutning treffes etter framgangsmåten med forskriftskomité nevnt i artikkel 79 nr. 3 med hensyn til når og under hvilke omstendigheter medlemsstaten
  1. a.
    kan eller ikke kan forlenge tiltakets varighet eller gjenta det, eller
  2. b.
    skal oppheve eller endre sitt tiltak.
4. Nr. 1–3 får ikke anvendelse på plantevernmidler som inneholder eller består av genmodifiserte organismer, med mindre slik utsetting er godtatt i samsvar med direktiv 2001/18/EF.
Se hele forskriften

Kilde: Lovdata.no