Vi innleder kontrollen

Her beskriver vi hva vi gjør når vi innleder en kontroll, og rettigheter og plikter som er viktige for deg. 

Oversikt over trinnene i kontrollprosessen. Her trinnet "Innled kontroll".
Oversikt over trinnene i kontrollprosessen. Her er trinnet "Innled kontroll" uthevet.

Vi starter alle kontroller med en innledende samtale med deg. Det er viktig at vi snakker med deg som er ansvarlig for virksomheten eller dyreholdet (for eksempel eier, daglig leder eller kjøkkensjef). Vi orienterer deg om formålet med kontrollen og hvilke regelverkskrav vi skal kontrollere. Vi beskriver også hvordan kontrollen vil foregå, hva som vil skje etterpå og hvor lang tid vi vil bruke.

Den innledende samtalen vil så langt som mulig tilpasses dine behov for veiledning. For deg som er vant til våre kontroller, vil den innledende samtalen gå raskt. Vi vil alltid orientere om hvem vi er, formålet med kontrollen, hjemmel for kontrollen, og muligheten din til å ha noen med deg under kontrollen.

Mattilsynets generelle veiledningsplikt

Vi skal av eget tiltak vurdere ditt behov for veiledning. Vi vil alltid veilede deg når du ber oss om det. Det kan være aktuelt å veilede om

  • gjeldende lover og forskrifter, og vanlig praksis på vedkommende saksområde
  • regler for saksbehandling, særlig om dine rettigheter og plikter etter forvaltningsloven
  • omstendigheter som i det konkrete tilfelle kan få særlig betydning for resultatet av kontrollen

Under selve kontrollen kan det for eksempel være aktuelt å veilede deg om hva som menes med "hygienisk betryggende", "ansees helsefarlig", "fare for kryssforurensning", "fôr av god kvalitet" eller andre begreper som brukes i regelverket.

Regelverk

Forvaltningsloven - fvl

§ 11. (veiledningsplikt).
Forvaltningsorganene har innenfor sitt sakområde en alminnelig veiledningsplikt. Formålet med veiledningen skal være å gi parter og andre interesserte adgang til å vareta sitt tarv i bestemte saker på best mulig måte. Omfanget av veiledningen må likevel tilpasses det enkelte forvaltningsorgans situasjon og kapasitet til å påta seg slik virksomhet.
Forvaltningsorganer som behandler saker med en eller flere private parter, skal av eget tiltak vurdere partenes behov for veiledning. Etter forespørsel fra en part og ellers når sakens art eller partens forhold gir grunn til det, skal forvaltningsorganet gi veiledning om:
  1. a.
    gjeldende lover og forskrifter og vanlig praksis på vedkommende sakområde, og
  2. b.
    regler for saksbehandlingen, særlig om parters rettigheter og plikter etter forvaltningsloven. Om mulig bør forvaltningsorganet også peke på omstendigheter som i det konkrete tilfellet særlig kan få betydning for resultatet.
Uavhengig av om sak pågår, plikter forvaltningsorganet innen sitt sakområde å gi veiledning som nevnt i annet ledd til en person som spør om sine rettigheter og plikter i et konkret forhold som har aktuell interesse for ham.
Dersom noen henvender seg til urette myndighet, skal det forvaltningsorgan som mottar henvendelsen, om mulig vise vedkommende til rett organ. Inneholder en henvendelse til et forvaltningsorgan feil, misforståelser, unøyaktigheter eller andre mangler som avsenderen bør rette, skal organet om nødvendig gi beskjed om dette. Organet bør samtidig gi frist til å rette opp mangelen og eventuelt gi veiledning om hvordan dette kan gjøres.
Kongen kan gi nærmere bestemmelse om utstrekningen av veiledningsplikten og om den måten veiledningen skal ytes på.
Se hele loven (lovdata.no)

Kilde: Lovdata.no

Forvaltningslovens krav til oss når vi kommer på kontroll til deg

Forvaltningsloven inneholder fire minstekrav til framgangsmåten vår under kontroll:

  • Vi vil fortelle hvem vi er, hva som er formålet med kontrollen og hjemmel for å kontrollere virksomheten eller dyreholdet.
  • Vi vil orientere deg om at du har rett til å ha et vitne etter eget valg til stede under kontrollen.
  • Vi vil skrive ned navnet på de som deltar under kontrollen, hva som kontrolleres, formålet og rettsgrunnlaget for kontrollen.
  • Vi vil også orientere deg om at du kan klage over at vi er kommet på kontroll.

I praksis ivaretas disse kravene ved et informasjonsskriv som deles ut på kontroll og den digitale tilsynskvitteringen som vi deler ut etter at kontrollen er gjennomført.

Regelverk

Forvaltningsloven - fvl

§ 15. (fremgangsmåten ved gransking o.l.).
Ved gransking, herunder husundersøkelse og bokettersyn, som ikke blir utført på et offentlig kontor eller annet bestemt tjenestested, skal den som leder forretningen, uten oppfordring legitimere seg, meddele formålet med forretningen og oppgi hjemmelen for den. Dette gjelder likevel ikke når den som forretningen angår, kjenner vedkommende og ikke krever det.
Den som forretningen angår, skal ha rett til å ha et vitne til stede. Han skal gjøres oppmerksom på denne rett, med mindre det finnes åpenbart hensiktsløst. Navnet på de personer som er til stede, undersøkelsens gjenstand, formål og lovhjemmel skal skrives ned eller protokolleres.
Bestemmelsene i første og annet ledd gjelder bare for så vidt de kan gjennomføres uten vesentlig ulempe eller uten at formålet med forretningen settes i fare.
Den som forretningen angår, har rett til å klage over beslutning om å fremme forretningen. Klage, som kan være muntlig, må framsettes straks når vedkommende er til stede, og ellers innen tre dager. Dersom vedkommende forvaltningsorgan finner det påtrengende nødvendig for å gjennomføre sine oppgaver etter loven, kan forretningen gjennomføres før klagesaken er avgjort. For øvrig gjelder bestemmelsene i kapittel VI tilsvarende så langt de passer.
Se hele loven (lovdata.no)

Kilde: Lovdata.no

Mattilsynets hjemmel for å se seg rundt på steder og i lokaler som kontrollen omfatter

Det finnes flere lovbestemmelser som gir Mattilsynet uhindret adgang til steder eller gjenstander under kontrollen. Bestemmelsene gir Mattilsynet hjemmel for å se seg rundt på de steder og i de lokaler som kontrollen gjelder.

Regelverk

  1. Forskrift om offentlig kontroll på matområdet
  2. Matloven - matl
  3. Dyrevelferdsloven
  4. Kosmetikklova
  5. Dyrehelsepersonelloven

Forskrift om offentlig kontroll på matområdet

Artikkel 15
Driftsansvarliges forpliktelser
1. I den utstrekning det er nødvendig for å gjennomføre offentlig kontroll eller annen offentlig virksomhet, skal driftsansvarlige, når vedkommende myndigheter krever det, gi de vedkommende myndighetenes personale tilgang til
  1. a.
    utstyr, transportmidler, lokaler og andre steder under deres kontroll og omgivelsene rundt,
  2. b.
    de databaserte informasjonsstyringssystemene sine,
  3. c.
    dyr og varer under deres kontroll,
  4. d.
    dokumentene sine og eventuelle andre relevante opplysninger.
2. I forbindelse med offentlig kontroll og annen offentlig virksomhet skal driftsansvarlige bistå og samarbeide med personalet hos de vedkommende myndighetene og kontrollmyndighetene for økologisk produksjon når de utfører oppgavene sine.
3. Den driftsansvarlige som har ansvar for en forsendelse som innføres til Unionen, skal i tillegg til forpliktelsene fastsatt i nr. 1 og 2 umiddelbart gjøre tilgjengelig alle opplysninger om dyrene og varene på papir eller i elektronisk form.
4. Kommisjonen kan ved hjelp av gjennomføringsrettsakter fastsette regler for samarbeidet og utvekslingen av opplysninger mellom driftsansvarlige og vedkommende myndigheter med hensyn til ankomst og avlessing av dyrene og varene nevnt i artikkel 47 nr. 1, dersom det er nødvendig for å sikre fullstendig identifisering og effektiv gjennomføring av offentlig kontroll av slike dyr og varer. Disse gjennomføringsrettsaktene skal vedtas i samsvar med undersøkelsesprosedyren nevnt i artikkel 145 nr. 2.
5. Med henblikk på artikkel 10 nr. 2 og med forbehold for artikkel 10 nr. 3 skal driftsansvarlige framlegge for de vedkommende myndighetene minst følgende ajourførte opplysninger:
  1. a.
    Navn og juridisk form.
  2. b.
    De spesifikke formene for virksomhet de utøver, herunder virksomhet som utøves ved hjelp av fjernkommunikasjonsmidler, og steder som er under deres kontroll.
6. De driftsansvarliges forpliktelser som er fastsatt i denne artikkel, gjelder også i tilfeller der offentlig kontroll og annen offentlig virksomhet gjennomføres av offentlige veterinærer, offentlige plantehelsekontrollører, organer med delegerte oppgaver, kontrollmyndigheter og fysiske personer som har fått delegert visse offentlige kontrolloppgaver eller visse oppgaver knyttet til annen offentlig virksomhet.
Se hele forskriften (lovdata.no)

Kilde: Lovdata.no

Matloven - matl

§ 13. Adgang til sted, bistandsplikt, prøveuttak mv.
Virksomheten skal gi tilsynsmyndigheten uhindret adgang til sted eller lokale der det foregår aktivitet omfattet av loven, slik at tilsynsmyndigheten kan foreta nødvendige undersøkelser. Utenlandske inspektører kan delta i inspeksjoner mv. når det er nødvendig for å ivareta Norges internasjonale forpliktelser.
Virksomheten skal vederlagsfritt stille nødvendige lokaler, inventar, arbeidshjelp og redskaper til disposisjon for utøvelse av tilsynet og ellers være behjelpelig og legge til rette for tilsynet.
Virksomheten skal på anmodning fra tilsynsmyndigheten vederlagsfritt avgi nødvendig prøvemateriale eller resultater av gjennomførte analyser.
Enhver har tilsvarende plikt som virksomheter etter første til tredje ledd, når det er skjellig grunn til mistanke om smittsom dyresykdom eller planteskadegjører som kan gi vesentlige samfunnsmessige konsekvenser, eller når det er nødvendig for å ivareta Norges internasjonale forpliktelser.
I særskilte tilfeller kan tilsynsmyndigheten pålegge slakterier og anlegg som behandler animalske biprodukter, å stille anlegg, utstyr og arbeidskraft til disposisjon for å utføre bestemte oppgaver.
Kongen kan gi nærmere forskrifter om adgang til sted, bistandsplikt, prøveuttak mv.
Se hele loven (lovdata.no)

Kilde: Lovdata.no

Dyrevelferdsloven

§ 18. Adgang til sted og plikt til å yte bistand
Tilsynsmyndigheten skal ha uhindret adgang til sted eller lokale der det er grunn til å tro at det holdes dyr eller foregår annen aktivitet omfattet av loven. Dersom tilsynsmyndigheten ikke gis uhindret adgang og det er grunn til å tro at dyr er utsatt for unødige påkjenninger eller belastninger, kan tilsynsmyndigheten om nødvendig likevel ta seg inn med politiets bistand. Politiet skal ha tilsvarende adgang når de er anmodet av tilsynsmyndigheten om å bistå. Utenlandske inspektører kan delta i inspeksjoner mv. når det er nødvendig for å ivareta Norges internasjonale forpliktelser.
Enhver som blir ført tilsyn med skal vederlagsfritt stille nødvendige lokaler, inventar, arbeidshjelp og redskaper til disposisjon for utøvelse av tilsynet og ellers være behjelpelig med å legge til rette for tilsynet.
Se hele loven (lovdata.no)

Kilde: Lovdata.no

Kosmetikklova

§ 13. Tilgjenge til stad, bistandsplikt m.m.
Verksemda skal gi tilsynet uhindra tilgjenge til stad eller lokale der det går føre seg aktivitet omfatta av lova, slik at tilsynet kan gjere nødvendige undersøkingar. Utanlandske inspektørar kan vere med på inspeksjonar osv. når det er nødvendig for å oppfylle dei internasjonale pliktene Noreg har.
Verksemda skal vederlagsfritt stille nødvendige lokale, inventar, arbeidshjelp og reiskapar til disposisjon for utøving av tilsyn og elles yte hjelp og leggje til rette for tilsyn.
Departementet kan gi nærmare forskrifter om tilgjenge til stad, bistandsplikt, prøveuttak osv.
Se hele loven (lovdata.no)

Kilde: Lovdata.no

Dyrehelsepersonelloven

§ 24. Om ordnede opptegnelser, meldinger, rapporter og innsyn i journal
Dyrehelsepersonell plikter å melde fra til offentlige veterinærmyndigheter om bostedsadresse, om de driver privat virksomhet og om utgangspunktet for denne virksomheten.
Dyrehelsepersonell skal føre ordnede opptegnelser over sin virksomhet. Opptegnelsene skal føres i samsvar med god yrkesskikk og skal inneholde fullstendige opplysninger om pasienter og deres behandling, samt opplysninger som er nødvendige for å oppfylle melde- og rapporteringsplikten etter tredje ledd. Opptegnelsene kan kreves framlagt som bevis i en rettssak eller administrativ sak om vedkommendes virksomhet.
Dyrehelsepersonell skal avgi de rapportene og meldingene som offentlige dyrehelsemyndigheter bestemmer.
Dyrehelsepersonell skal gi dyrehelsemyndighetene adgang til virksomhetens lokaler og gi alle de opplysningene som anses påkrevet for utøvelsen av tilsyn med dyrehelsepersonells virksomhet. Dyrehelsepersonell skal, uten hinder av taushetsplikten, utlevere de dokumenter, lyd- og bildeopptak og lignende som kreves av tilsynsmyndigheten.
En dyreeier har rett til selv eller ved en representant han utpeker å gjøre seg kjent med egne dyrs journal med vedlegg. Etter anmodning har dyrehelsepersonell plikt til å låne ut eller utlevere journal med vedlegg til annen dyreklinikk eller annet dyrehelsepersonell når dette anses nødvendig for videre behandling av pasient.
Departementet kan gi forskrifter om bestemmelsene i denne paragrafen.
Se hele loven (lovdata.no)

Kilde: Lovdata.no