6. Årsregnskapet

6.1 6.1 Ledelseskommentarer

Formål

Mattilsynet arbeider etter følgende mål:

  • Sikre helsemessig trygg mat og trygt drikkevann
  • Fremme god helse hos planter, landdyr og fisk
  • Fremme god dyrevelferd og respekt for dyr
  • Fremme helse, kvalitet og forbrukerhensyn
  • Ivareta miljøvennlig produksjon

Hensynet til aktørene langs hele matproduksjonskjeden skal ivaretas, herunder markedsadgang i utlandet. Vi skal i tillegg arbeide for målene i annen lovgivning som Mattilsynet forvalter.

Mattilsynet er faglig underlagt Landbruks- og matdepartementet, Nærings- og fiskeridepartementet og Helse- og omsorgsdepartementet, og er administrativt underlagt Landbruks- og matdepartementet. Mattilsynet er et ordinært statlig forvaltningsorgan, og fører regnskap i henhold til kontantprinsippet, jf. prinsippnoten til årsregnskapet. Årsregnskapet utgjør kapittel VI i årsrapporten til Mattilsynet.

Vurderinger av vesentlige forhold sammenlignet mot fjoråret

Mattilsynets driftsutgifter på kapittel 1115 post 01 er på 1 542 mill. kroner i 2024 mot 1 540 mill. kroner i 2023. I 2024 er utgiftene til utvikling av programvare og løpende driftsoppgaver redusert med 9,7 mill. kroner. De totale lønns- og pensjonskostnadene er redusert med 18 mill. kroner. Kostnader knyttet til kjøp av analyse- og veterinærtjenester er økt med 9,3 mill. kroner. Forvaltningsstøtten er økt med 6,3 mill. kroner. Leie av lokaler, leasing av biler samt leie av datasystemer og lisenser er økt med 6,2 mill. kroner. Forsinkelsene i lønnsoppgjøret for 2024 medfører en vesentlig økning i mindreforbruket sammenliknet med 2023.

Årsverk, lønn og sosiale utgifter

Antall utførte årsverk i Mattilsynet i 2024 er 1073. Noe som er 24 årsverk lavere enn 2023. Dette er beregnet i henhold til definisjonen av utførte årsverk i personalmelding fra Kommunal- og moderniseringsdepartementet 27. november 2019. Reduksjonen i utbetalinger til lønn på 18 mill. kroner som nevnt over, skyldes i hovedsak lavere kostnader til reguleringspremien KLP og pensjonskostnader til SPK. Mattilsynet har hatt en økning på 10,6 mill. kroner i utbetalt lønn. Dette skyldes i hovedsak lønnsjusteringer og et høyere lønnsnivå for nyansatte. Grunnet forsinkelser i lønnsoppgjøret, er ikke årets oppgjør utbetalt i 2024. 

Andre utbetalinger til drift

Det er en økning i andre utbetalinger til drift i 2024 på 10,5 mill. kroner, fra 470,7 mill. kroner i 2023 til 481,2 mill. kroner i 2024. Dette skyldes i hovedsak økte kostnader til leie av lokaler, leasing av biler, leie av datasystemer og lisenser samt forvaltningsstøtte.

Mattilsynet har over flere år jobbet med å redusere kostnadene knyttet til kjøp av konsulenttjenester ved å ansette egne utviklere. Kostnader til konsulenttjenester er redusert med 9,7 mill. kroner.

I år har Mattilsynet en økning i kostnader knyttet til analyse- og veterinærtjenester. Dette skyldes økt kjøp av tjenester fra de største leverandørene av analysetjenester.

Vurderinger av vesentlige forhold mellom tildeling og regnskap

Kap. 1115 post 01 Driftsutgifter

Mattilsynet disponerte 1 612 mill. kroner på posten for driftsutgifter i 2024. Mindreutgiften på 69,6 mill. kroner utgjør totalt 4,32 prosent av samlet bevilgning. Korrigerer en for merinntektene på kapittel 4115 post 02 på 8,8 mill. kroner var det en mindreutgift på 78,4 mill. kroner i 2024, som tilsvarer 4,87 prosent av disponibel bevilgning.

Kap. 1115 post 22 Reguleringspremie til kommunale og fylkeskommunale pensjonskasser

Samlet tildeling for reguleringspremie til kommunale og fylkeskommunale pensjonskasser er i 2024, 14,6 mill. kroner. Posten gjelder oppregulering av pensjonspremie til kommunale og fylkeskommunale pensjonskasser for tidligere kommunalt ansatte, som i 2004 ble en del av Mattilsynet. Mattilsynet har avtale med KLP om selvrisiko. En slik selvrisikoavtale er uforutsigbar i den forstand at premien varierer i takt med kommende pensjonsuttak. Mattilsynet hadde en mindreutgift på 2,4 mill. kroner på posten i 2024.

Kap. 1115 post 71 tilskudd til erstatninger

Mattilsynet er i 2024 tildelt kroner 4,2 mill. kroner på kap. 1115 post 71. I 2024 er utgiftene til nødhjelp for eierløse dyr 4,0 mill. kroner.

Kap. 4115 post 01 Gebyrer m.v.

Det ble innbetalt 211,9 mill. kroner i gebyrer i 2024, mens bevilgningen er på 205,3 mill. kroner. Dette gir en merinntekt på 6,6 mill. kroner, noe som utgjør 3,23 prosent av revidert bevilgning.

Kap. 4115 post 02 Driftsinntekter og refusjoner m.v.

Driftsinntekter og refusjoner er på 15,3 mill. kroner i 2024, og består hovedsakelig av inntekter knyttet til administrasjonsgebyr, prosjekter med ekstern finansiering og oppgaver som Mattilsynet utfører for andre myndigheter. I tillegg føres inntekter fra tilleggsgebyr ved utstedelse av helsesertifikater på sjømat utenfor normal arbeidstid på denne posten. Merinntekten på 8,8 mill. kroner skyldes i hovedsak økte inntekter fra nevnte tilleggsgebyr som følge av en vesentlig økning i sertifikatutstedelser utenfor normal arbeidstid.

Kap. 4115 post 85 Gebyrer og tvangsmulkt m.m.

Det ble i 2024 innbetalt 13,6 mill. kroner i tvangsmulkt og overtredelsesgebyrer. Inntektskravet er på 7 mill. kroner. Dette er en uforutsigbar inntektspost som vil variere fra år til år.

Kap. 5550 post 70 Miljøavgift på plantevernmidler

Regnskapet viser en mindreinntekt på 15,2 mill. kroner i 2024. Mindreinntekten skyldes i hovedsak fakturaer som ikke har blitt betalt innen forfall ved årsskiftet.

Revisjonsordning

Riksrevisjonen er ekstern revisor, og årsregnskapet er ikke ferdig revidert per dags dato. Mattilsynet har frist med å publisere det endelige regnskapet innen 1. mai 2025.

Revisjonsberetningen, og all underliggende korrespondanse knyttet til den finansielle revisjonen, er offentlig når revisjonsberetningen er oversendt Mattilsynet.

Ledelse beretning

Jeg bekrefter at:

  • Årsregnskapet gir et dekkende bilde av Mattilsynets disponible bevilgninger og regnskapsførte utgifter, inntekter, eiendeler og gjeld som helhet per 31. desember 2024.
  • Årsregnskapet er avlagt i henhold til bestemmelser om økonomistyring i staten, rundskriv fra Finansdepartementet R-115 og krav fra Landbruks- og matdepartementet.

Oslo 14. mars 2025

Signatur

Ingunn Midttun Godal
Administrerende direktør

6.2 6.2 Prinsippnote

Generelt om årsregnskapet

Årsregnskap for statlige virksomheter er utarbeidet og avlagt etter nærmere retningslinjer fastsatt i bestemmelser om økonomistyring i staten fastsatt 12. desember 2003 med endringer, senest 20. desember 2022. Årsregnskapet er i henhold til krav i bestemmelsene punkt 3.4.1, nærmere bestemmelser i Finansdepartementets rundskriv R-115 av desember 2024 og eventuelle tilleggskrav fastsatt av Landbruks- og matdepartement.

Oppstillingen av bevilgningsrapporteringen og artskontorapporteringen er satt opp i tråd med grunnleggende prinsipper for årsregnskap og regnskapsføring i staten nedfelt i bestemmelsene punkt 3.4.2.

Grunnleggende prinsipper for årsregnskap:

  • Ettårsprinsippet: Regnskapet følger kalenderåret
  • Fullstendighetsprinsippet: Regnskapet inneholder alle rapporterte utgifter og inntekter for regnskapsåret
  • Kontantprinsippet: Regnskapet er utarbeidet i tråd med kontantprinsippet
  • Bruttoprinsippet: Utgifter og inntekter er ført i regnskapet med brutto beløp
  • Intern fakturering praktiseres ikke

Oppstillingene av bevilgnings- og artskontorapportering er utarbeidet etter de samme prinsippene, men gruppert etter ulike kontoplaner. Prinsippene samsvarer med krav i bestemmelsene punkt 3.5 til hvordan virksomhetene skal rapportere til statsregnskapet. Sumlinjen “Netto rapportert til bevilgningsregnskapet” er lik i begge oppstillingene.

Virksomheten er tilknyttet statens konsernkontoordning i Norges Bank i henhold til krav i bestemmelsene pkt. 3.7.1. Mattilsynet tilføres ikke likviditet gjennom året, men har en trekkrettighet på sin konsernkonto. Ved årets slutt nullstilles saldoen på den enkelte oppgjørskonto ved overgang til nytt år. 

Oppstilling av bevilgningsrapporteringen

Bevilgningsoppstillingen omfatter en øvre del med bevilgningsrapporteringen, og en nedre del som viser beholdninger i kapitalregnskapet.

Bevilgningsspesifikasjon viser alle regnskapstall Mattilsynet har rapportert til statsregnskapet og endring i mellomværende med statskassen. Utgiftene og inntektene er gruppert etter kapitler og poster som Mattilsynet har fullmakt til å disponere. Kolonnen samlet tildeling viser hva Mattilsynet har fått stilt til disposisjon i tildelingsbrev for hver statskonto (kapittel/post). Oppstillingen viser i tillegg alle finansielle eiendeler og forpliktelser Mattilsynet står oppført med i statens kapitalregnskap.

Mottatte fullmakter til å belaste en annen virksomhets kapittel/post (belastningsfullmakter) vises ikke i kolonnen for samlet tildeling, men er omtalt i note B til bevilgningsoppstillingen. Utgiftene knyttet til mottatte belastningsfullmakter er bokført og rapportert til statsregnskapet og vises i kolonnen for regnskapet.

  • Note A viser forklaring av samlet tildeling
  • Note B viser forklaring til brukte fullmakter og beregning av mulig overførbart beløp til neste år

Oppstilling av artskontorapportering

Oppstillingen av artskontorapporteringen har en øvre del som viser hva som er rapportert til statsregnskapet etter standard kontoplan for statlige virksomheter og en nedre del som viser eiendeler og gjeld som inngår i mellomværende med statskassen. Artskontorapporteringen viser regnskapstall Mattilsynet har rapportert til statsregnskapet etter standard kontoplan for statlige virksomheter. Mattilsynet har en trekkrettighet på konsernkonto i Norges Bank. Tildelingene er ikke inntektsført og derfor ikke vist som inntekt i oppstillingen.

Regnskapstall i bevilgnings- og artskontorapportering med noter viser regnskapstall rapportert til statsregnskapet. I tillegg viser noten til artskontorapporteringen Sammenheng mellom avregning med statskassen og mellomværende med statskassen bokførte tall fra Mattilsynets kontospesifikasjon i kolonnen Spesifisering av bokført avregning med statskassen. Noten viser forskjellen mellom beløp Mattilsynet har bokført på eiendels- og gjeldskontoer i Mattilsynets kontospesifikasjon (herunder saldo på kunde- og leverandørreskontro) og beløp Mattilsynet har rapportert som fordringer og gjeld til statsregnskapet og som inngår i mellomværendet med statskassen.

Artskontooppstillingen viser følgende noter i tillegg til prinsippnote:

  • Note 1 innbetalinger fra drift
  • Note 2 utbetalinger til lønn
  • Note 3 andre utbetalinger til drift
  • Note 4 finansinntekter og finansutgifter 
  • Note 5 utbetalinger til investeringer
  • Note 6 innkrevingsvirksomhet og andre overføringer til staten 
  • Note 7 tilskuddsforvaltning og andre overføringer fra staten
  • Note 8 sammenheng mellom avregning med statskassen og mellomværende med statskassen

Mattilsynet har innrettet bokføringen slik at den følger kravene i bestemmelser om økonomistyring i staten. Dette innebærer at alle opplysninger om transaksjoner og andre regnskapsmessige disposisjoner som er nødvendige for å utarbeide pliktig regnskapsrapportering, jf. bestemmelsene punkt 3.3.2, og spesifikasjon av pliktig regnskapsrapportering, jf. bestemmelsene punkt 4.4.3, er bokført. Bestemmelsene krever blant annet utarbeiding av kundespesifikasjon og leverandørspesifikasjon. Dette medfører at salgs- og kjøpstransaksjoner bokføres i kontospesifikasjonen på et tidligere tidspunkt enn de rapporteres til statsregnskapet, og innebærer kundefordringer og leverandørgjeld i kontospesifikasjonen.

Arbeidsgiveravgift, nettoføringsordning, pensjonspremie og gruppeliv

Arbeidsgiveravgift blir ikke innbetalt, men er regnskapsført og rapportert som utgift på Mattilsynets kapittel og til inntekt på felleskapittel Folketrygden.

Mattilsynet er innenfor nettoføringsordningen og har fra 1. januar 2015 fullmakt til å utgiftsføre betalt merverdiavgift på kap. 1633 Nettoordning, statlig betalt merverdiavgift, post 01 Driftsutgifter.

Pensjonspremie til Statens Pensjonskasse er fra og med 2017 belastet regnskapet i sin helhet. Pensjonspremien betales 6 ganger per år i henhold til faktura fra Statens Pensjonskasse. Fakturaen inneholder både arbeidsgiverandel og beløp trukket av de ansattes lønn.

Gruppelivsforsikring blir ikke utbetalt, men belastet kapittel 5309 post 29, jf. R-101. pkt. 4.3.1.

6.3 6.3 Bevilgningsrapportering for regnskapsåret 2024

6.4 6.4 Artskontorapporteringen 31.12.2024