Produksjon, import og salg av matkontaktmaterialer
Alle virksomheter som produserer, importerer og selger matkontaktmaterialer har ansvar for at de er trygge i bruk.
Innhold på denne siden
Matkontaktmaterialer reguleres i matkontaktforskriften. Med noen få unntak har Norge det samme regelverket som EU, og forskriften gjennomfører de aktuelle EU-forordningene.
Hva er matkontaktmaterialer
Matkontaktmaterialer er materialer og gjenstander som er i kontakt med mat, som er ment for kontakt med mat eller som med rimelighet kan forventes å komme i kontakt med mat.
Det omfatter et stort spekter av materialer, som for eksempel plast, papp, papir, metall, glass, keramikk, gummi, silikon og tre.Type gjenstander kan være emballasje, røreredskaper, transportbånd, kverner, vogner, skjærefjøler, slanger, rør, hansker, former, bakeboller, plastkasser, matpapir og annet utstyr som kan komme i kontakt med maten.
Registrering av virksomheten
Slik gjør du
Registrering av matkontaktmaterialer
Du skal være registrert hos Mattilsynet om du produserer, importerer og har engros salg av matkontaktmaterialer.
Du registrerer deg ved å bruke skjemaet "Ny matbedrift og/eller import, produksjon og engrossalg av matkontaktmaterialer" i Mattilsynets skjematjeneste.
Skjemaet skal også brukes dersom du vil utvide aktiviteten i en allerede eksisterende virksomhet og starte med en ny aktivitet som ikke er registrert.
Regelverk
Forskrift om næringsmiddelemballasje
§ 2. Gjennomføring av forordning (EF) nr. 1935/2004
Kilde: Lovdata.no
Samsvarserklæring
Det skal alltid følge med en samsvarserklæring med matkontaktmaterialer. Samsvarserklæringen skal attestere at matkontaktmaterialet er i henhold til regelverket.
I EU/EØS er det et krav om samsvarserklæring for matkontaktmaterialer av keramikk, plast og resirkulert plast. Norge har i tillegg et nasjonalt krav om at alle typer materialer skal ha en samsvarserklæring. Det vil si at også materialer av papp og papir, metall, silikon med mer skal ha samsvarserklæring.
Hvem skal utarbeide samsvarserklæringen?
Produsenter i Norge og importører som innfører materialer direkte fra tredjeland (land utenfor EU/EØS) må utarbeide en samsvarserklæring. Importøren kan bruke leverandørens samsvarserklæring, men har selv ansvaret for at denne erklæringen inneholder nødvendig informasjon.
Hvem skal motta samsvarserklæring?
Alle ledd i leverandørkjeden, foruten detaljstleddet (butikker, restauranter osv), skal motta en samsvarserklæring fra sin leverandør. Det betyr at matprodusenter som bruker matkontaktmaterialer, virksomheter i Norge som kjøper fra et land i EØS, produsenter av matkontaktmaterialer som kjøper et produkt som de skal bruke videre i sin produksjon osv., skal motta en samsvarserklæring.
Samsvarserklæringens innhold
Innholdet i samsvarserklæringen er viktig for å sikre riktig bruk av emballasjen.
Samsvarserklæringen må:
- foreligge skriftlig (enten i papirform eller elektronisk)
- si tydelig at den gjelder for det aktuelle produktet
- være skrevet på norsk eller et språk som i stavemåte ligner norsk (engelsk kan også aksepteres)
- inneholde informasjon om hvem som har utstedt erklæringen
- inneholde henvisning til gjeldende regelverk (henvisning til EU-regelverk kan aksepteres for de deler av regelverket som er harmonisert)
Samsvarserklæringen kan også med fordel inneholde informasjon om hvilken type material/gjenstand det er, og hvilke materialer produktet består av og bruksområde for materialet i gjenstanden.
Den skriftlige erklæringen bør også være signert og datert eller utstedt med en gyldighetstid.
Utvidet krav til samsvarserklæring for keramikk og plast
Keramikk
Samsvarserklæringen skal følge med produktet i alle markedsføringsledd, også detaljhandelen.
Merk at Norge har lavere grenseverdier for metaller i keramikk enn EU.
Plast
Det stilles detaljerte krav til samsvarserklæringen for plastmaterialer. Se EUs veileder for utarbeidelse av samsvarserklæringer i forsyningskjeden. (PDF)
Det er også utarbeidet en nordisk sjekkliste. Den er ment som veiledning når virksomheter lager eller kontrollerer samsvarserklæring og underliggende dokumentasjon.
Hvert ledd i kjeden, fra produsenter av kjemikalier og andre råvarer til matprodusenter, kan bruke malene i sjekklisten for å sjekke samsvarserklæringene fra sine leverandører og for å utarbeide samsvarserklæringer til sine kunder.
Nordisk sjekkliste på matkontaktmaterialer.
Regelverk
Forskrift om næringsmiddelemballasje
§ 2. Gjennomføring av forordning (EF) nr. 1935/2004
§ 25. Grenseverdier
Kilde: Lovdata.no
Forordning (EU) 10/2011
Artikkel 15 Samsvarserklæring
(EF) nr. 1935/2004. | 1. I alle andre markedsføringsledd enn detaljistleddet, skal det for plastmaterialer og plastgjenstander, produkter fra mellomliggende trinn i framstillingen samt de stoffene som er beregnet på framstilling av disse materialene og gjenstandene, foreligge en skriftlig erklæring i samsvar med artikkel 16 i forordning
2. Den skriftlige erklæringen nevnt i nr. 1, skal utstedes av den driftsansvarlige for foretaket og inneholde de opplysningene som er fastsatt i vedlegg IV. |
3. Den skriftlige erklæringen skal gjøre det enkelt å identifisere de materialene, gjenstandene eller produktene fra de mellomliggende trinnene i framstillingen eller stoffene som den er utstedt for. Den skal fornyes dersom vesentlige endringer i sammensetningen eller produksjonen medfører endringer i migrasjonen fra materialene eller gjenstandene, eller når det foreligger nye vitenskapelige data. |
Sporbarhet
I hele leverandørkjeden er det krav om at det at det skal være mulig å identifisere fra hvilke virksomheter det er mottatt matkontaktmaterialer og til hvilke virksomheter det er levert matkontaktmaterialer.
Hensikten med sporbarhetskravet er å kunne trekke tilbake matkontaktmaterialer som ikke er i henhold til regelverkskravene. For å sikre målrettet tilbaketrekking av matkontaktmaterialer, må produktene derfor kunne spores.
Regelverk
Forskrift om næringsmiddelemballasje
Kilde: Lovdata.no
Forordning (EF) 1935/2004
Artikkel 17Sporbarhet
1. Det bør sikres at materialer og gjenstander kan spores i alle ledd for å forenkle kontroll, tilbaketrekking fra markedet av mangelfulle produkter, forbrukeropplysning og plassering av ansvar. |
2. Samtidig som det tas hensyn til teknisk gjennomførbarhet, skal driftsansvarlige for foretak ha innført systemer og framgangsmåter som gjør det mulig å identifisere fra og til hvilke foretak det er levert materialer og gjenstander, og eventuelt stoffer eller produkter, som omfattes av denne forordning og dens gjennomføringstiltak og som inngår i framstillingen av materialene og gjenstandene. Opplysningene skal på anmodning stilles til rådighet for vedkommende myndigheter. |
3. Materialer og gjenstander som omsettes i Fellesskapet skal kunne identifiseres gjennom et hensiktsmessig system som gjør det mulig å spore dem via merking eller relevant dokumentasjon eller informasjon. |
Krav til merking av matkontaktmaterialer
Riktig merking er avgjørende for sporbarhet og for riktig bruk av produkter som skal være i kontakt med mat.
Språk
Merkingen skal være på norsk eller på et språk som i stavemåte ligner norsk. Svensk og dansk kan normalt aksepteres, hvis teksten ikke inneholder ord som kan være vanskelig å forstå for nordmenn.
Produsentopplysninger
- Produktet skal være merket med opplysning om produsent eller den virksomheten som er ansvarlig for markedsføringen innen EØS-området, i tillegg til navn/handelsnavn på varen.
- Produsent/virksomhet skal være angitt med adresse eller informasjon om hovedkontor.
- Virksomhet i (det vil si importør til) EØS-området skal være angitt dersom produktet er produsert utenfor EU/EØS-området. Produsent utenfor EU/EØS må oppgis i tillegg. Det er ikke tilstrekkelig å kun påføre produktet et registrert varemerke.
Egnethet for kontakt med næringsmidler
Det er tre alternativer til merking som gjelder alle produkter der bruken ikke klart fremgår av produktet selv.
Produktene skal enten være merket med
- formuleringen «for næringsmidler»,
- glass-/gaffelsymbolet eller
- en varebetegnelse som karakteriserer bruksområdet som; «matboks», «brødpose», «bakepapir».
Der det klart fremgår av produktet i seg selv at det er ment for kontakt med næringsmidler, kreves det normalt ikke slik merking. Eksempler er kaffetraktere, vaffeljern og hjulvisper.
I enkelte tilfeller er det hensiktsmessig å merke produkter som ikke egnet til kontakt med næringsmidler, for å unngå feilbruk. Denne type merking er frivillig. Et godt eksempel er bæreposer i dagligvarehandelen.
Men alle gjenstander med en form som er vanlige å bruke til mat og drikke, skal følge regelverket for matkontaktmaterialer. Et eksempel er når keramiske gjenstander er formet som kopper eller glass, uten at keramikeren har tenkt at gjenstanden skal brukes i kontakt med mat eller drikke. Mattilsynet mener det derfor ikke er tilstrekkelig å merke slike gjenstander med at de ikke er egnet for matkontakt.
Bruksanvisning/bruksbegrensninger
En type emballasje egner seg sjelden for alle typer næringsmidler ,eller for bruk ved alle temperaturer. Bruksanvisning er derfor ofte påkrevd for å sikre riktig og trygg bruk.
Eksempler på merking av bruksrestriksjoner er
- Egnet temperaturområde
- Egnethet til kontakt med: sure næringsmidler, fete næringsmidler,
alkoholholdige næringsmidler - Egnethet for: steking, koking, bruk i mikrobølgeovn, oppvask i oppvaskmaskin
- Tidsbegrenset lagring eller oppbevaring
Dersom bruksrestriksjoner ikke er angitt ligger det implisitt i bruk av betegnelsen «for næringsmidler» eller merking med glass- og gaffelsymbolet, at produktet er egnet til alle typer næringsmidler og alle aktuelle bruksbetingelser.
Mattilsynet anbefaler at glass/gaffel-symbol ikke benyttes alene direkte på produktet, dersom viktige bruksbegrensninger ikke er merket direkte på gjenstanden, men kun følger i vedlagt bruksanvisning. Der kun glass/gaffel-symbol er påført produktet, kan forbrukere anta at det ikke eksisterer bruksrestriksjoner.
Merking som skal sikre sporbarhet
Egnet merking eller identifikasjon som sikrer materialets eller gjenstandens sporbarhet må være angitt.
Spesielle merkebestemmelser for aktive materialer og gjenstander
For aktive materialer og gjenstander skal det oppgis opplysninger om tillatt(e) bruksområde(r) og andre relevante opplysninger, for eksempel navnet på og mengden av stoffer som avgis av det aktive materialet til næringsmiddelet. Slik merking er nødvendig for at en næringsmiddelprodusent som bruker matkontaktmaterialet kan overholde andre relevante krav til næringsmidler, for eksempel bestemmelser om tilsetningsstoffer og merking av næringsmidler.
Det er også spesielle merkekrav knyttet til aktive og intelligente materialer i artikkel 11 i forordning (EU) nr. 450/2009 om aktive og intelligente materiale (gjennomført i matkontaktforskriften § 2c).
Merkingens utforming og plassering i butikk
Ved omsetning i detaljleddet (butikk) skal merkingen være synlig på selve matkontaktmaterialet eller dens emballasje, på en etikett som er påført matkontaktmaterialet eller dens emballasje, eller på en plakat i umiddelbar nærhet av produktet, lett synlig for kjøper.
- Med omsetning i detaljleddet menes, når varen omsettes i en butikk.
- Umiddelbar nærhet, tolkes som så nært at mulighet for forveksling med andre varer ikke er mulig, for eksempel hyllekantmerking rett under produktene.
- Med lett synlig, menes at alle kunder med normalt syn lett skal se merkingen. Både barn og voksne skal kunne se merkingen uavhengig av høyde.
- Opplysninger om firmanavn m.m. skal festes til produktet eller dets emballasje. Denne opplysningen kan kun gis på en plakat i umiddelbar nærhet, hvis det av tekniske årsaker ikke kan påføres produktet eller emballasjen.
Mattilsynet anbefaler i utgangspunktet at alle merkeopplysninger festes til produkt eller emballasje med mindre det foreligger tekniske årsaker som forhindrer det. Merking ved bruk av plakat bør først og fremst benyttes som et supplement til merking på produkt eller emballasje.
På et tidligere omsetningsledd enn detaljleddet kan merkeopplysningene gis i dokumenter som følger varen
- På et tidligere omsetningsledd enn detaljleddet mener vi frem til og med detaljist mottar varen. Det er viktig å ikke sammenblande merkeopplysninger gitt i denne form med kravene til samsvarserklæringer jf. § 4a. Merking i form av dokumenter som følger varen bør kun benyttes i tilfeller der det er vanskelig eller umulig å merke produktene eller emballasjen. Dersom merkingen er fysisk festet til produktene er det mindre sjanse for at merkeopplysningene forsvinner.
Merkekravene gjelder ikke emballasje til ferdigpakket mat. Emballasjen til en pakke med kjøttdeig er dermed ikke omfattet av kravene til merking av matkontaktmaterialer.
Regelverk
Forskrift om næringsmiddelemballasje
Kilde: Lovdata.no
Forordning (EF) 1935/2004
Artikkel 15Merking
1. Uten at det berører de særlige tiltakene omhandlet i artikkel 5, skal materialer og gjenstander som når de omsettes ennå ikke er kommet i kontakt med næringsmidler, være ledsaget av følgende opplysninger: |
a. | ordene «for kontakt med næringsmidler», eller en særlig angivelse om bruk, som f.eks. kaffemaskin, vinflaske, suppeskje, eller symbolet gjengitt i vedlegg II, |
og
b. | om nødvendig, særskilte instruksjoner for sikker og hensiktsmessig bruk, |
og
c. | navn eller firma og, i begge tilfeller, adresse eller forretningskontor til produsenten, foredlingsbedriften eller forhandleren som er ansvarlig for omsetning og etablert innenfor Fellesskapet, |
og
d. | egnet merking eller identifikasjon som sikrer materialets eller gjenstandens sporbarhet i henhold til artikkel 17, |
og
e. | for aktive materialer og gjenstander, opplysninger om tillatt(e) bruksområde(r) og andre relevante opplysninger, for eksempel navnet på og mengden av de stoffer som avgis av den aktive bestanddelen, slik at driftsansvarlige for næringsmiddelforetak som bruker materialene og gjenstandene, kan overholde andre relevante fellesskapsbestemmelser eller, i mangel av slike bestemmelser, nasjonale bestemmelser om næringsmidler, herunder bestemmelser om merking av næringsmidler. |
2. Opplysningene omhandlet i nr. 1 bokstav a) skal imidlertid ikke være obligatoriske for gjenstander som på grunn av sine egenskaper klart er beregnet på å komme i kontakt med næringsmidler. |
3 Opplysningene som kreves i henhold til nr. 1, skal være lett synlige, lette å lese og skal ikke kunne slettes. |
4. Detaljhandel med materialer og gjenstander skal forbys dersom opplysningene som kreves i henhold til nr. 1 bokstav a), b) og e), ikke er angitt på et språk som kjøperne lett kan forstå. |
5. Medlemsstaten der materialet eller gjenstanden markedsføres kan på sitt territorium i samsvar med traktatens bestemmelser kreve at opplysningene i merkingen gis på ett eller flere av Fellesskapets offisielle språk etter medlemsstatens valg. |
6. Nr. 4 og 5 er ikke til hinder for at opplysningene i merkingen gis på flere språk. |
7. I detaljistleddet skal opplysningene som kreves i henhold til nr. 1, være synlige på: |
a. | materialene og gjenstandene eller på emballasjen, |
eller
b. | etikettene som er påført materialene og gjenstandene eller emballasjen, |
eller
c. | en plakat i umiddelbar nærhet av materialene og gjenstandene, og som er lett synlig for kjøperne. For opplysningene omhandlet i nr. 1 bokstav c) gjelder dette alternativet bare dersom det av tekniske årsaker ikke er mulig å påføre opplysningene eller en etikett med disse opplysningene, på nevnte materialer eller gjentander, verken under framstillingen eller markedsføringen. |
8. I andre ledd av markedsføringen enn i detaljistleddet skal opplysningene som kreves i henhold til nr. 1, være synlige på: |
a. | følgedokumentene, |
eller
b. | etikettene eller emballasjen, |
eller
c. | selve materialene og gjenstandene. |
9. Opplysningene fastsatt i nr. 1 bokstav a), b) og e) skal forbeholdes materialer og gjenstander som er i samsvar med: |
a. | kravene fastsatt i artikkel 3 og eventuelt artikkel 4, |
og
b. | de særlige tiltakene omhandlet i artikkel 5 eller, i mangel av slike tiltak, eventuelle nasjonale bestemmelser som gjelder for materialene og gjenstandene |
Nytt regelverk for materialgjenvunnet plast
EU kommisjonen har i oktober 2022 fastsatt nytt regeverk for bruk av materialgjenvunnet plastmaterialer som kan komme i kontakt med næringsmidler.
Se utfyllende informasjon om nytt regelverk for materialgjenvunnet plast.
Krav ved import av kjøkkenartikler i plast fra Kina eller Hong Kong
Importører av matkontaktmaterialene kjøkkenartikler i polyamid- (nylon) og melaminplast som er produsert i eller med opprinnelse fra Kina og Hong Kong, skal varsle Mattilsynet før import. Kravet gjelder når Norge er første mottaksland i EU/EØS.
Bakgrunn for kravene er mulig helsefare etter gjentatte funn av primære aromatiske aminer (PAA) og formaldehyd, som stammer fra kjøkkenartikler av henholdsvis polyamid- og melaminplast fra Kina og Hong Kong.
- Forsendelsene skal varsles på eget skjema (se under) senest to dager før ankomst til landet og fremstilles for kontroll på utpekt kontrollsted (Grensekontrollstasjon Oslo lufthavn Gardermoen, Oslo havn, Borg havn eller Larvik havn)
- Med forhåndsvarslingen skal det følge en erklæring med laboratorierapport som angir verdien av migrasjon av primære aromatiske aminer (PAA) og formaldehyd. Erklæring som skal benyttes ligger som vedlegg til forordningen
- Mattilsynet foretar dokumentkontroll av alle forsendelser, samt identitetskontroll og fysisk kontroll på 10 prosent av forsendelsene
For å importere produktene til Norge må kravene i forordning (EU) nr. 284/2011 være oppfylt. Tolltariffnummeret til produktene som omfattes av forskriften er 39.24.1002.
Kontaktinformasjon til grensekontrollstasjoner (PDF)
Slik gjør du
Meldeskjema for importører av kjøkkenartikler i plast fra Kina eller Hong Kong
Regelverk
Forskrift om kjøkkenartikler fra Kina og Hongkong
Kilde: Lovdata.no
Forordning (EU) 284/2011
Artikel 4 Forhåndsmeddelelse om sendinger
Importørerne eller deres repræsentanter giver mindst to arbejdsdage i forvejen den kompetente myndighed på det første indgangssted meddelelse om forventet dato og tidspunkt for den fysiske ankomst af sendingerne med oprindelse i eller afsendt fra Kina eller Hongkong.
Artikel 3 Importbetingelser
2002/7 2/EF. | 1. Plastkøkkenredskaber af polyamid og melamin med oprindelse i eller afsendt fra Kina eller Hongkong må kun importeres til medlemsstaterne, hvis importøren for hver enkelt sending forelægger en behørigt udfyldt erklæring for den kompetente myndighed om, at den opfylder de krav vedrørende afgivelse af primære aromatiske aminer og formaldehyd, der er fastsat i henholdsvis del A i bilag V og i afsnit A i bilag II til direktiv
2. En model af den i stk. 1 omhandlede erklæring er fastsat i bilaget til denne forordning. Denne erklæring affattes på det eller et af de officielle sprog i den medlemsstat, hvor sendingen importeres til. |
3. Den i stk. 1 omhandlede erklæring ledsages af en laboratorierapport, som indeholder: |
a. | for så vidt angår køkkenredskaber af polyamid, analyseresultater, der viser, at de ikke afgiver primære aromatiske aminer i detekterbare mængder til fødevarer eller fødevaresimulatorer. Detektionsgrænsen gælder for summen af primære aromatiske aminer. For så vidt angår analysen, fastsættes detektionsgrænsen for primære aromatiske aminer til 0, 01 mg/kg fødevarer eller fødevaresimulatorer |
b. | for så vidt angår køkkenredskaber af melamin, analyseresultater, der viser, at de ikke afgiver formaldehyd til fødevarer eller fødevaresimulatorer i en mængde, der overstiger 15 mg/kg fødevarer. |
2002/72/EF, jf. stk. 1. | 4. Den kompetente myndighed angiver i den erklæring, der er fastsat i bilaget til denne forordning, om varerne kan godkendes til overgang til fri omsætning eller ej, afhængigt af om de opfylder de vilkår og betingelser, der er fastsat i direktiv