Når skal vannverkseier melde om avvik?
Hendelser som kan gi utfordringer for levering av nok, trygt drikkevann skal meldes til Mattilsynet så fort som mulig.
Vannverkseiere skal varsle oss så snart som praktisk mulig etter at dere er gjort kjent med hendelsen. Dere skal varsle senest samme dag. Hvis dere er i tvil, vil vi heller at dere varsler oss en gang for mye enn en for lite.
Hvem hos vannverkseieren skal varsle Mattilsynet?
Det overordnede ansvaret for å varsle ligger hos vannverkseieren. Det er opp til dere å bestemme hvem som i praksis utfører varslingen.
Her er eksempler på situasjoner hvor vi ønsker varsling
Trykkfall på nettet
Eksempel: Større rørbrudd eller lekkasjer, eller andre uforutsette hendelser som kan ha gitt forurensning.
Varsle: Hvis det kan utgjøre en helsefare for abonnentene.
Planlagte utbedringer
Eksempel: Planlagt arbeid i vannforsyningssystemet
Varsle: Bare hvis det oppstår situasjoner der drikkevannet ikke er trygt. Planlagt varsel eller anbefaling til abonnentene om å koke vannet trenger normalt ikke varsles.
Overskridelse av grenseverdier
Se drikkevannsforskriften § 5, samt vedlegg 1
Varsle: Ja
Overskridelse av tiltaksgrenser
Eksempel: se drikkevannsforskriften vedlegg 2
Varsle: Hvis det kan utgjøre en helsefare for abonnentene
Avvik i vannanalyser som ikke er nevnt i drikkevannsforskriften
Eksempel: Mikrobiologi og/eller analyser for fysiske og kjemiske forhold
Varsle: Hvis det kan utgjøre en helsefare for abonnentene
Hendelse eller forhold som kan påvirke leveringssikkerheten
Eksempel: Utfordringer med levering av reserve- eller nødvann. Planlagt bruk av krisevann. Vannverket innfører restriksjoner i vannforbruk.
Varsle: Ja
Svikt i vannbehandlingen
Varsle: Hvis det fører til at vannet som går ut på nettet ikke er trygt
Forurensing av råvannskilde
Varsle: Ved fare for at råvannskvaliteten kan bli endret i vesentlig grad, og/eller vannbehandlingen ikke fjerner forurensningen
Sykdomstilfeller
Eksempel: Flere tilfeller innenfor et leveranseområde
Varsle: Hvis det er mistanke om at drikkevannet kan være årsaken
Andre hendelser
Eksempel: Flom, innbrudd, brann, skred osv.
Varsle: Hvis det kan utgjøre en helsefare for abonnentene og/eller påvirker leveringssikkerheten
Les mer
Du finner nærmere beskrivelse i veiledning til drikkevannsforskriften § 24
Tiltak for å håndtere hendelsen
Vannverkseieren skal selv sette inn nødvendige tiltak. Noen ganger kan det være behov for faglig bistand. I slike tilfeller kan Nasjonal vannvakt som er driftet av FHI, være til god hjelp.
Flere råd og informasjon finnes på FHI sine temasider om drikkevann.
Slik gjør du
Melding om avvik fra vannverkseier
Varsle Mattilsynet på telefon og i skjematjenesten.
Hendelser der det kan være forurensning eller problemer med levering av drikkevann, skal meldes til Mattilsynet så fort som mulig.
- Kontakt oss samme dag som hendelsen skjedde på sentralt telefonnummer 22 40 00 00, så får du snakke med din nærmeste avdeling.
- Utenom normal arbeidstid: Tast valget for nasjonal beredskapsvakt.
- Dersom du har en kontaktperson hos ditt lokale Mattilsyn, kan du kontakte dem direkte på telefon.
- Hendelsen skal også registreres i Mattilsynets skjematjeneste. Du finner skjemaet under Andre skjema/Meldepliktig hendelse
Regelverk
Drikkevannsforskriften
§ 24. Opplysningsplikt til Mattilsynet
Vannverkseieren skal varsle Mattilsynet straks ved mistanke om avvik fra kravene i § 5 første ledd eller ved overskridelser av tiltaksgrensene i vedlegg 2 som kan utgjøre en helsefare. Vannverkseieren skal samtidig informere om hvilke tiltak som gjennomføres i samsvar med kravene i § 22 og hvilke råd de gir abonnentene.
Dersom Mattilsynet ber om det, skal vannverkseieren gi Mattilsynet de opplysningene som er nødvendige for at Mattilsynet skal kunne gjennomføre sine oppgaver etter denne forskriften.