4.1 4.1 Tillatte råvarer
Bare råvarer som er oppført på listen i vedlegget kan brukes.
Råvarer som ikke er på listen må søkes om før de kan brukes. Råvarer som ikke er på listen, men som anlegget ditt brukte i tråd med kravene i den gamle gjødselvareforskriften, kan fortsatt benyttes frem til søknaden er behandlet, men senest den 1. februar 2026.
Regelverk
Gjødselvareforskriften §§ 15 og 51 bokstav b, og vedlegg 1
§ 15. Råvarer til bruk i gjødselvarer
§ 51. Overgangsbestemmelser
-
a. Gjødselvarer og råvarer som er produsert før forskriftens ikrafttredelsesdato kan brukes i egen virksomhet og omsettes frem til lagrene er tomme. -
b. Råvarer som har vært tillatt brukt ved produksjon av gjødselvarer etter forskrift 4. juli 2003 nr. 951 om gjødselvarer mv. av organisk opphav § 10, jf. vedlegg 4, eller i henhold til vedtak om dispensasjon etter § 31 i samme forskrift, kan brukes frem til en søknad om bruk av råvaren etter denne forskriften § 15 er ferdigbehandlet, men senest frem til 1. februar 2026. -
c. Virksomheter som har registrert gjødselvarer i samsvar med forskrift 4. juli 2003 nr. 951 om gjødselvarer mv. av organisk opphav § 11, skal registrere opplysningene angitt i § 5 innen 1. mai 2025. -
d. Virksomheter som før forskriftens ikrafttredelse har produsert gjødselvarer som ikke har vært omfattet av registreringsplikt etter forskrift 4. juli 2003 nr. 951 om gjødselvarer mv. av organisk opphav § 11, skal registrere opplysningene angitt i § 5 innen 1. mai 2025. -
e. Hygieniseringsmetoder som har vært validert i samsvar med kravene i forskrift 4. juli 2003 nr. 951 om gjødselvarer mv. uten at det er tatt hensyn til plantehelserisiko, der dette er relevant, kan benyttes inntil 1. januar 2028. -
f. § 18 tredje ledd bokstav c trer i kraft 1. februar 2026. -
g. For husdyrgjødsel, der det foreligger tillatelse for bruk i annet fylke etter § 12 andre ledd i forskrift 14. september 2016 nr. 1064 om animalske biprodukter som ikke er beregnet på konsum (animaliebiproduktforskriften). og for husdyrgjødsel fra hestearrangement med internasjonale deltagelse, trer kravene i denne forskriften først i kraft 1. februar 2027. -
h. For fiskeslam fra ferskvannanlegg, der det per 1. oktober 2024 forelå dispensasjon fra hygieniseringskrav etter forskrift 4. juli 2003 nr. 951 om gjødselvarer mv. av organisk opphav, trer kravene i § 18 først i kraft 1. januar 2026, forutsatt at fiskeslammet omsettes i tråd med vilkårene i dispensasjonen. -
i. Grenseverdiene for råslam i § 24 gjelder fra 1. januar 2028. -
j. Annen angivelse av tilgjengelig fosfor kan erstatte Olsen P-metoden frem til 1. januar 2026. Analysemetode skal oppgis i merkingen. -
k. For husdyrgjødsel fra slakterier som per 1. oktober 2024 oppfylte kravene til spredning i § 12 i forskrift 14. september 2016 nr. 1064 om animalske biprodukter som ikke er beregnet på konsum (animaliebiproduktforskriften) trer kravene i §§ 18 og 20 først i kraft 1. januar 2030 forutsatt at vilkårene i animaliebiproduktforskriften § 12 fortsatt oppfylles.
Kilde: Lovdata.no
4.2 4.2 Tillatelse nye råvarer
Det skal søkes for hver enkelt råvare, og ikke for blandinger.
Det med unntak av der blandinger blir til som del av en produksjonsprosess, og råvaren til gjødselproduksjon er et avfall eller biprodukt fra den prosessen.
For eksempel skal det søkes for bleikejord, og ikke for fiskeolje og bentonitt som blandes for å rense fiskeolje. Dersom noen ønsker å blande bleikejord og marint fiskeslam for transport til biogassanlegg, så skal det ikke søkes for blandingen, men for bleikejord og marint fiskeslam separat.
Det er mulig for bransjeorganisasjoner og lignende å søke om en råvare sammen. Hvorvidt det er mulig å se på det som en råvare vil være avhengig av variasjon mellom anlegg og i anlegg. Dette må da være del av dokumentasjonen.
Vi anbefaler å vente litt med å søke om ny råvare om råvaren er omfattet av overgangsregler i § 51. Vi arbeider med å utvide veiledningen og lage et eget søknadskjema for nye råvarer.
Dette må du forberede til søknaden:
- En beskrivelse av råvaren og dens opphav. Dette inkluderer avfallskode og henvisning til relevante vurderinger av Statsforvalter/Miljødirektoratet der dette finnes.
- Dokumentasjon som viser at råvaren har en dokumenterbar nyttevirkning for produktet eller produksjonsprosessen. Dette kan være dokumentasjon basert på analyser sammen med vurdering av tilgjengelig litteratur. Dokumentasjon fra egne forsøk kan være nødvendig der det er kunnskapsmangel. Dokumentasjon rundt spredeegenskaper der det er relevant.
- Dokumentasjon om tungmetallinnhold og urenheter.
- Internkontroll og prøvetakingsplan.
- Dokumentasjon som viser at råvaren kan brukes i gjødselvaren, uten fare for helse eller miljø. Råvaren skal kunne oppfylle kravet uten å måtte fortynnes. Dette punktet henger sammen med oppfyllelse av aktsomhetsplikten og gjelder i hovedsak uønskede stoffer. Råvarer med for eksempel høy eller lav pH kan aksepteres.
Søknaden må inneholde en grundig gjennomgang av hvilke uønskede stoffer som kan være i produktet og analyser av de som vurderes relevante. Der det er relevant skal det vurderes risiko for negative effekter på jordlevende organismer, vannlevende organismer, insekter, dyr og mennesker. Hvordan stoffet tas opp i planter vil være sentralt for vurdering av effekter på mennesker, dyr og pollinatorer. VKMs vurderinger rundt tungmetall og avløpsslam viser eksponeringsruter som er relevante å vurdere for uønskede stoffer i gjødselvarer.
VKMs nye vurdering av avløpsslam, som er forventet publisert i desember 2025, vil for flere miljøgifter inneholde informasjon om hvilket nivå i jord som gir risiko for negative effekter på helse og miljø. Denne vil derfor bli en nyttig kilde for de vurderingene som skal gjøres. Metabolitter skal også vurderes der det er relevant. Eventuell innvirkning på antimikrobiell resistens må vurderes der det er relevant. Gjødselvarer vil ofte tilføres de samme jordene år etter år, slik at vurderingene skal ta hensyn til flerårig tilførsel.
Huskeliste for vurdering av hvilke uønskede stoffer som kan være relevante
- Inneholder råvaren i seg selv uønskede stoffer?
- Er det brukt tilsetninger i produksjonsprosessen for råvaren som kan tilføre uønskede stoffer?
- Kan det være danna uønskede stoffer i produksjonsprosessen?
- Kan det være rester av biocider eller plantevernmidler?
- Er det for eksempel brukt algedrepende midler eller rengjøringsmidler som kan gi restinnhold?
- Kan det være forurensing fra ytre miljø?
- Kan en ved oppsamling få med seg mer enn råvaren?
- Har råvaren blitt oppbevart eller transportert i beholdere som kan medføre forurensing av råvaren?
- Kan råvarene inneholde legemidler? Hva er innholdet i råvaren når disse legemidlene faktisk er brukt?
Regelverk
Gjødselvareforskriften §§ 15 og 16
§ 15. Råvarer til bruk i gjødselvarer
§ 16. Søknader om tillatelse til bruk av råvarer
-
a. opplysninger om søkeren med kontaktinformasjon -
b. opplysninger om produsenten av råvaren -
c. opplysninger om tiltenkt bruk av råvaren -
d. dokumentasjon av råvarens nytteverdi og en risikovurdering av råvaren -
e. relevante analyseresultater.
Kilde: Lovdata.no
4.3 4.3 Aktsomhetsplikt
Formålet med aktsomhetsplikten er å unngå at skade på helse og miljø oppstår.
Gjødselvarer skal kunne tilføres regelmessig til jord, og skal ikke ha negative konsekvenser for planters, dyrs eller menneskers helse eller miljøet, verken på kort eller lang sikt.
For å oppfylle aktsomhetsplikten må du vise aktsomhet og treffe rimelige tiltak for å sikre at du har kunnskap om innhold av uønskede stoffer i råvarer og gjødselvarer.
Du må også vise aktsomhet og treffe rimelige tiltak for å forebygge, begrense eller forhindre skade på helse eller miljø på grunn av innhold av uønskede stoffer.
Hva som er tilstrekkelig aktsomt og hvilke tiltak som er rimelige, avhenger av en konkret vurdering. Kravet til aktsomhet vil for eksempel skjerpes dersom de potensielle skadevirkningene kan være store, eller dersom informasjon om innhold av uønskede stoffer i en råvare er lett tilgjengelig.
4.3.1 4.3.1 Relevante uønskede stoffer
Uønskede stoffer er organiske miljøgifter, plantevernmiddelrester, legemiddelrester og andre helse- eller miljøskadelige stoffer.
Hvilke uønskede stoffer det er aktuelt å vurdere avhenger blant annet av råvaren. Forskriften setter grenseverdier for noen tungmetaller, organiske miljøgifter og råvarer. Disse grenseverdiene finner du i gjødselvareforskriften §§ 21, 22, 23, 25, 26 og 27. Dersom grenseverdiene overholdes, er aktsomhetsplikten oppfylt for de aktuelle uønskede stoffene.
For gjødselvarer med råvarer av marint opphav skal det analyseres for innhold av arsen.
Vi jobber med å samle og sammenstille kunnskap om relevante uønskede stoffer i flere råvarer, og gjødselvarer basert på disse. Veiledning til aktsomhetsplikten vil bli utvidet basert på denne kunnskapen.
4.3.2 4.3.2 Fortynning er ikke tillatt
Det er ikke tillatt å fortynne de enkelte råvarene for å oppnå akseptabelt nivå av uønskede stoffer.
Regelverk
Gjødselvareforskriften
§ 24. Aktsomhetsplikt for innhold av uønskede stoffer
-
a. sikre at de har tilstrekkelig kunnskap om innholdet av organiske miljøgifter, plantevernmiddelrester, legemiddelrester og andre helse- eller miljøskadelige stoffer i råvarer og gjødselvarer -
b. forebygge, begrense eller forhindre at råvarer og gjødselvarer har et slikt innhold av stoffer som er nevnt i bokstav a at dette kan medføre skade på helse eller miljø ved bruk.
Kilde: Lovdata.no