Klagesak

Overtredelsesgebyr kan ilegges virksomhet på grunn av dødelighet etter avlusing

Oppdrettere kan ilegges overtredelsesgebyr dersom ikke-medikamentell behandling utføres på en ikke dyrevelferdsmessig måte. At en oppdretter gjennomfører behandling til tross for fiskehelsepersonellets fraråding, kan etter forholdene utgjøre et brudd på dyrevelferdsloven og oppfyller vilkåret om at overtredelsen har vært uaktsom. 

Publisert
Avgjort dato
Saksnummer
2022/123695
Resultat
Ikke medhold

Bakgrunn

Etter virksomhetens rutine for ikke-medikamentell behandling (IMB) skulle fiskehelsepersonell vurdere forhold knyttet til fiskehelse og fiskevelferd og risikoen for alvorlige fiskevelferdsmessige konsekvenser og gi en anbefaling om IMB skal gjennomføres eller ikke. Hvis dyrehelsepersonell vurderte risikoen som høy, var risiko- og forsvarlighetsvurderingen sendt til produksjonsledelsen, som ikke var autorisert dyrehelsepersonell, som skulle gjøre en helhetlig vurdering av alle forhold som må tas i betraktning ved IMB. 
 
Virksomheten gjennomførte to behandlinger mot lakselus med Optilicer i en brønnbåt, i januar og i april. Dyrehelsepersonellet vurderte risikoen som høy og frarådet behandlingene, men produksjonsledelsen besluttet likevel å gjennomføre behandlingene. 
 

Som følge av behandlingene døde minst 23.620 fisk. Totalt 405.655 gjennomgikk behandlingene.

Vurdering

Dyr skal ivaretas av “faglig kompetent personell”, dyrevelferdsloven (dvl.) § 6. Loven gir ikke anvisning på hva begrepet innebærer, men forarbeidene angir at innholdet i kravet til formell kompetanse forutsettes klargjort i tilknytning til aktuelle forskriftsbestemmelser. Innenfor mange næringer har det lenge vært forskriftsfestede krav om formell kompetanse (opplæring).  
 
Klagesaksenheten vurderte at fiskehelsepersonell er faglig kompetent etter dvl. § 6. De har gjennom sin utdanning fått nødvendig opplæring til å vurdere om en behandling vil fremme god dyrevelferd for fisken eller ikke. Produksjonsledelsen hadde ikke bedre faglige forutsetninger for å vurdere den dyrevelferdsmessige risikoen ved behandlingene enn dyrehelsepersonellet, men valgte likevel å fravike dyrehelsepersonellets råd. Om rådet hadde blitt fulgt, ville ikke dyrene ha gjennomgått en behandling som ikke var dyrevelferdsmessig forsvarlig. 

Etter dvl. § 9 første ledd skal medisinsk og kirurgisk behandling utføres på en dyrevelferdsmessig forsvarlig måte og ivareta dyrets funksjonsevne og livskvalitet. Klagesaksenheten påpeker at termisk avlusing brukes i forbindelse med behandling av sykdom og krever spesiell kyndighet fordi uriktig behandling kan gi uakseptable påkjenninger for fisken. Sett i lys av dyrehelsepersonelloven § 18 innebærer dvl. § 9 et særskilt kompetansekrav for bruk av termisk lusebehandling. Produksjonsledelsen er ikke dyrehelsepersonell og har ikke veterinærmedisinsk kyndighet til å overprøve dyrehelsepersonellets risikovurderinger og oppfyller derfor ikke kompetansekravet. Det betyr at oppdretter ikke kan avluse fisken med Optilicer hvis dyrehelsepersonell fraråder behandlingen. 

Dyreholder har en aktiv plikt til å sikre at fisken beskyttes mot skade og sykdom, jf. dvl. § 24. Beskyttelsesbehovet må avveies mot dyrevelferdsmessige og praktiske forhold. Beslutningen om å gjennomføre IMB førte til at det ikke var sørget for at behandlingene var dyrevelferdsmessig forsvarlige og at dyrene var beskyttet mot skade. Påkjenningen og døden kunne vært unngått om andre behandlingsmetoder hadde blitt valgt. 

Bestemmelsene var brutt uaktsomt. En handling er uaktsom når noen handler i strid med kravet til forsvarlig opptreden og som ut fra sine personlige forutsetninger kan bebreides for handlingen. Handlingen var at produksjonsledelsen overprøvde fiskehelsepersonellets vurdering og besluttet at fisken skulle behandles til tross for høy risiko.  
 
Selv om produksjonsledelsen fulgte virksomhetens rutine om å overprøve dyrehelsepersonellets vurderinger, har produksjonsledelsen handlet i strid med kravet til forsvarlig opptreden. Forsvarlig opptreden innebærer at produksjonsledelsen har kjennskap til regelverket, kravene til forsvarlig behandling, til å beskytte dyr mot skade og myndighetenes forståelse av regelverket som er lagt til grunn. Det kreves også fagkyndighet, herunder kunnskap om påkjenninger som behandlingen påfører fisken og hvilken risiko behandlingen kan medføre i et konkret tilfelle. Beslutninger må tas med bakgrunn i den samlede kunnskapen og regelverk og fag. 

Produksjonsledelsen opptrådte i en profesjonell sammenheng og hadde personlige forutsetninger for å sørge for at dyrevelferdsloven § 6, 9 og 24 var brutt, og kan bebreides for bruddene. Fiskehelsepersonellets risikovurdering gjorde produksjonsledelsen oppmerksomme på at behandlingene ville medføre stor risiko for dyrevelferden. I lys av risikoens størrelse og omfanget av en eventuell skade, burde produksjonsledelsen utviste spesiell varsomhet ved sin totalvurdering. Produksjonsledelsen burde ha forstått risikoen og kan derfor bebreides utfra sine personlige forutsetninger for at dyrene gjennomgikk en behandling i strid med dyrevelferdsloven. 

Virksomheten viste til forholdsmessighetskravet i dvl. § 30 ved utmålingen av gebyret. Klagesaksenheten vurderte anførslene etter dvl. § 34 som er en egen hjemmel for ileggelse av overtredelsesgebyr og inneholder et forholdsmessighetskrav. Beløpet burde vært satt høyere, men det var for sent å omgjøre den delen av vedtaket. Overtredelsen var grov og virksomheten hadde grunn til å forebygge den proaktivt. Det forelå gjentakelse og virksomheten har hatt økonomisk fordel av overtredelsen.

Konklusjon

Klagesaksenheten opprettholdt regionens vedtak om ileggelse av gebyret og dens størrelse.

Du kan be om innsyn i saken via einnsyn 2022/123695

Regelverk

Dyrevelferdsloven

§ 6. Kompetanse og ansvar

Dyreholder skal sørge for at dyr blir ivaretatt av tilstrekkelig og faglig kompetent personell. Andre skal ha nødvendig kompetanse til den aktiviteten de utfører.
Foresatt skal ikke la barn under 16 år ha et selvstendig ansvar for dyr.
Dyreholder skal ikke overlate dyr til personer som det er grunn til å tro ikke kan eller vil behandle dyret forsvarlig.
Kongen kan gi nærmere forskrifter om krav til opplæring og kompetanse, herunder om godkjenning og om autorisasjon av personell.

§ 9. Medisinsk og kirurgisk behandling

Medisinsk og kirurgisk behandling skal utføres på en dyrevelferdsmessig forsvarlig måte og ivareta dyrets funksjonsevne og livskvalitet.
Det skal ikke gjøres operative inngrep eller fjernes kroppsdeler på dyr uten at det foreligger forsvarlig grunn ut fra hensynet til dyrets helse. Det er likevel tillatt å foreta forsvarlig merking av dyr i dyrehold. Avhorning og kastrering er tillatt når det er nødvendig ut fra hensynet til dyrevelferd eller av andre særlige grunner.
Ved smertefulle inngrep skal det nyttes nødvendig bedøvelse og smertelindring.
Kongen kan gi nærmere forskrifter om medisinsk og kirurgisk behandling, herunder fastsette vilkår for eller forby visse former for slik behandling og gjøre unntak fra andre ledd.

§ 24. Tilsyn og stell

Dyreholder skal sikre at dyr får godt tilsyn og stell, herunder sikre at:
  1. a.
    fôr, beite og vann er av god kvalitet, dekker dyrets behov for næring og væske og fremmer god helse og velferd. Dyr skal ikke tvangsfôres eller tvangsvannes, med mindre det skjer av dyrehelsemessig grunn,
  2. b.
    dyr beskyttes mot skade, sykdom, parasitter og andre farer. Syke og skadde dyr skal gis forsvarlig behandling og avlives om nødvendig,
  3. c.
    spredning av smitte begrenses, og
  4. d.
    dyr, der det er relevant, blir tilstrekkelig tamme til å kunne håndteres og stelles på dyrevelferdsmessig forsvarlig måte.
Kongen kan gi nærmere forskrifter om krav til omfang av tilsyn og stell og om beskyttelse og behandling av dyr.

§ 34. Overtredelsesgebyr

Den som forsettlig eller uaktsomt overtrer bestemmelser gitt i eller i medhold av denne loven, kan ilegges et overtredelsesgebyr av tilsynsmyndigheten. Gebyret skal stå i forhold til overtredelsens alvorlighetsgrad. Det kan videre tas hensyn til fortjeneste som den ansvarlige har hatt ved overtredelsen og tilsynsmyndighetens kostnader i tilknytning til kontrolltiltak og behandling av saken.
Vedtak om overtredelsesgebyr er tvangsgrunnlag for utlegg.
Kongen kan gi nærmere forskrifter om overtredelsesgebyr, herunder bestemmelser om fastsettelse og beregning av gebyret.
Se hele loven

Kilde: Lovdata.no

Forskrift om gebyr etter dyrevelferdsloven

§ 4. Overtredelser som kan sanksjoneres med overtredelsesgebyr

Mattilsynet kan ved forsettlig eller uaktsom overtredelse av følgende bestemmelser i dyrevelferdsloven, herunder forskrifter og enkeltvedtak hjemlet i disse, ilegge den ansvarlige for overtredelsen et overtredelsesgebyr:
  1. a.
    § 4 første ledd om hjelpeplikt
  2. b.
    § 6 første ledd om kompetanse
  3. c.
    § 7 om registrering og tillatelse
  4. d.
    § 9 om medisinsk og kirurgisk behandling
  5. e.
    § 11 om transport
  6. f.
    § 12 om avliving
  7. g.
    § 14 om særskilte forbud
  8. h.
    § 22 om generelle vilkår for hold av dyr
  9. i.
    § 23 om dyrs levemiljø
  10. j.
    § 24 første ledd bokstav a og b om tilsyn og stell
  11. k.
    § 26 om trening, fremvisning og underholdning
  12. l.
    § 28 om utsetting av dyr i naturen.

§ 5. Nærmere vilkår for å ilegge virksomheter overtredelsesgebyr

Virksomheter kan ilegges overtredelsesgebyr for forsettlige og uaktsomme overtredelser omfattet av denne forskrifts § 4 når overtredelsen er begått av noen som har handlet på vegne av virksomheten. Dette gjelder selv om det ikke kan anvendes sanksjon mot noen enkeltperson.
I avgjørelsen av om en virksomhet skal ilegges overtredelsesgebyr skal det særlig legges vekt på
  1. a.
    overtredelsens grovhet, herunder konsekvenser og varighet av overtredelsen,
  2. b.
    om virksomheten ved retningslinjer, instruksjon, opplæring, kontroll eller andre tiltak kunne ha forebygget overtredelsen,
  3. c.
    om overtredelsen er begått for å fremme virksomhetens interesser,
  4. d.
    om virksomheten har hatt eller kunne oppnådd noen fordel ved overtredelsen,
  5. e.
    hvilke tiltak virksomheten selv har iverksatt for å avbøte virkningene av overtredelsen, og
  6. f.
    om det foreligger gjentakelse.

§ 6. Individuell utmåling

Som hovedregel skal Mattilsynet foreta individuell utmåling av overtredelsesgebyr. Overtredelsesgebyrets størrelse skal stå i forhold til overtredelsens alvorlighetsgrad. Det skal tas hensyn til fortjenesten som den ansvarlige har hatt ved overtredelsen, og Mattilsynets kostnader i tilknytning til kontrolltiltak og behandling av saken.
Overtredelsesgebyret skal utmåles innenfor følgende grenser:
  1. a.
    for fysiske personer inntil 20 R, men minst 4 R.
  2. b.
    for virksomheter inntil 15 G, men minst 7 R.
Se hele forskriften

Kilde: Lovdata.no