Klagesak

Markedsføring av kosttilskudd med personer som kan oppfattes som helsepersonell

I markedsføringsmateriale av et kosttilskudd er det ikke tillatt med uttalelser, bilder og reklamefilmer med personer som kan oppfattes som helsepersonell. Det ble i saken vurdert at en professor i molekylærbiologi var omfattet av begrepet helsepersonell. 

Publisert
Avgjort dato
Saksnummer
2020/42913
Resultat
Ikke medhold

Bakgrunn

Sakens kjerne er om virksomheten kan markedsføre kosttilskudd med personer som ikke er lege eller helsepersonell. 

Det er artikkel 12 c) i påstandsforordningen som sier at det ikke er lov å bruke helsepåstander som viser til anbefalinger fra bestemte leger eller helsepersonell. Det er et eksplisitte forbud som bør tolkes snevert, men det må likevel tolkes slik at formålet med bestemmelsen oppfylles. 

Virksomheten mener at vedtaket bygger på en svært vidtgående tolkning av helsepersonell i den aktuelle bestemmelsen

Vurdering

Ved vurderingen av hvem som regnes som helsepersonell i relasjon til artikkel 12 c) i påstandsforordningen, legger vi vekt på formålet med reguleringen av merking av matvarer generelt og ernærings- og helsepåstander spesielt. 

Det foreligger ingen definisjon i påstandsforordningen eller kjente tolkninger fra EU. Det er ikke relevant å legge helsepersonelloven til grunn, slik klager mener, da hensikten med den loven er å bidra til sikkerhet og kvalitet i helsetjenesten, ikke om hvilke helseprofesjoner som kan gi ernærings- og helsefaglige anbefalinger. 

EØS-landene må selv avgjøre hvem som omfattes av begrepet helsepersonell, og vurdering av dette må gjøres i hver enkelt sak.  Vi har sett på offisielle språkversjoner for å komme nærmere innholdet i ordlyden.  Sammenlignet med den norske versjonen er den engelske ordlyden noe videre. Ordlyden "health professionals" åpner for at personer som ikke direkte jobber med pasienter eller har helsefaglig bakgrunn omfattes, så lenge de jobber for å fremme helse og helsetjenester.

En gjennomsnittsforbruker vil etter vår vurdering anta at helsepersonell eller en ekspert på fagområdet, har særlige kunnskaper om fagområdet og produktene. Forbrukerne kan av den grunn, foretrekke kosttilskuddene det reklameres for framfor andre kosttilskudd

Konklusjon

Klagesaksenheten opprettholdt regionens vedtak om at virksomheten må fjerne alt av uttalelser, bilder og reklamefilmer med personer som kan oppfattes som helsepersonell. Vi finner at Mattilsynets veileder om bruk av helsepåstander går ikke lenger enn det artikkel 12 c) gir anledning til. 

Be om innsyn til saken via einnsyn 2020/42913

Regelverk

Forskrift om ernærings- og helsepåstander om næringsmidler