Klagesak

Gjentatte brudd på næringsmiddelregelverket førte til virksomhetskarantene

Etter flere år med gjentatte brudd på næringsmiddelregelverket, ila Mattilsynet en restaurant virksomhetskarantene. Karantenen ble vurdert som nødvendig for å sikre helse og mattrygghet. 

Publisert
Avgjort dato
Saksnummer
2024/319660
Resultat
Ikke medhold

Bakgrunn

Virksomheten har i flere år hatt gjentakende avvik av betydning for mattrygghet. Under en inspeksjon i 2022, ble det observert avvik av betydning for mattryggheten. Mattilsynet fattet vedtak om at virksomheten måtte forklare hvordan de skulle gjøre en reell endring slik at regelverksbruddene ikke skulle gjenta seg. Etter en oppfølgingsinspeksjon fattet Mattilsynet vedtak om virksomhetskarantene, som ble iverksatt to uker senere. 

Vurdering

Klagesaksenheten vurderte at vilkåret «unnlater å etterkomme vesentlige pålegg» i matloven § 25 for virksomhetskarantene var oppfylt. Virksomheten hadde gjentakende brudd på næringsmiddelregelverket av betydning for mattryggheten i flere år, og har tidligere fått tilbud om veiledning og vedtak om stenging. Virksomheten hadde innrettet seg etter påleggene, men under inspeksjonen i 2022 viste det seg at oppfølgingen ikke har ført til varig endring. Manglende renhold, forurensningsfare og manglende utarbeidelse av internkontroll utgjorde helsefare. For å få en varig bedring, var det nødvendig og forholdsmessig å ilegge virksomhetskarantene. 

Virksomhetskarantenen skulle vare i fire uker. Klagesaksenheten vurderte at dette var en tilstrekkelig, nødvendig og forholdsmessig periode. Klagesaksenheten kommenterte likevel at virksomhetskarantene burde ha vært iverksatt umiddelbart etter at vedtaket ble fattet, eller etter en periode med stenging for å hindre umiddelbar helsefare. 

Virksomheten har rettet seg etter påleggene, og under en inspeksjon etter virksomhetskarantenen, ble det ikke påvist brudd på næringsmiddelregelverket. 

Konklusjon

Klagesaksenheten opprettholdt regionens vedtak, men tydeliggjorde at en virksomhetskarantene skal starte umiddelbart, eventuelt etter en periode med stenging, i et tilfelle hvor det er fare for mattrygghet.

Du kan be om innsyn i saken via elnnsyn: 2024/319660 (einnsyn.no)

Regelverk

Matloven - matl

§ 23. Tilsyn og vedtak

Mattilsynet fører tilsyn og kan fatte nødvendige vedtak for gjennomføring av bestemmelsene gitt i eller i medhold av denne loven, herunder forby import, eksport og omsetning eller pålegge tilbaketrekning fra markedet, isolasjon, avlivning, destruksjon, kassasjon, båndlegging, merking eller særskilt behandling. Kongen kan delegere myndighet til andre offentlige eller private rettssubjekter og gi bestemmelser om hvem som er klageinstans i slike tilfeller.
Dersom påleggene ikke etterkommes, det er ukjent hvem som er ansvarlig, eller det er nødvendig å få gjennomført tiltak raskt, kan tilsynsmyndigheten selv gjennomføre tiltak som nevnt i første ledd. Tiltak kan gjennomføres for den ansvarliges regning. Skyldige beløp er tvangsgrunnlag for utlegg.
Mattilsynet kan av hensyn til Norges internasjonale forpliktelser fastsette, endre og oppheve tidsbegrensede forskrifter uten forutgående høring, og kunngjøre forskrifter på særskilt måte.
Offentlige myndigheter plikter på anmodning fra tilsynsmyndigheten å gi nødvendige opplysninger uten hinder av taushetsplikt. Politi, tollvesen, kystvakt og kommuner skal på anmodning bistå tilsynsmyndigheten.

§ 25. Stenging og virksomhetskarantene

Når det har oppstått eller kan oppstå forhold som kan medføre fare for helseskadelige næringsmidler, dyrs eller planters helse eller fare for miljøskade, kan virksomheten pålegges å stenge en eller flere aktiviteter. Tilsvarende gjelder dersom virksomheten driver uten nødvendig godkjenning.
Virksomhet som unnlater å etterkomme vesentlige pålegg eller grovt overtrer bestemmelser gitt i eller i medhold av denne loven, kan pålegges å stenge en eller flere aktiviteter for en nærmere avgrenset periode på inntil 6 måneder. Den som er ansvarlig i virksomhet som nevnt i første punktum, kan nektes å starte opp eller utføre en eller flere aktiviteter for en tilsvarende avgrenset periode som nevnt i første punktum.
Dersom pålegg om stenging ikke etterkommes, det er ukjent hvem som er ansvarlig, eller det er nødvendig å få gjennomført tiltak raskt, kan tilsynsmyndigheten selv gjennomføre stenging. Stenging kan gjennomføres for den ansvarliges regning. Skyldige beløp er tvangsgrunnlag for utlegg.
Se hele loven (lovdata.no)

Kilde: Lovdata.no

Næringsmiddelhygieneforskriften

§ 1. Gjennomføring av forordning (EF) nr. 852/2004

EØS-avtalen vedlegg I kapittel I del 6.1 nr. 16 og vedlegg II kapittel XII nr. 54zzzh (forordning (EF) nr. 852/2004 som endret ved forordning (EF) nr. 1019/2008 og forordning (EU) 2021/382) om næringsmiddelhygiene (næringsmiddelhygieneforordningen) gjelder som forskrift med de tilpasninger som følger av vedlegg I og II, protokoll 1 til avtalen og avtalen for øvrig.
Unntak fra forordning (EF) nr. 852/2004 for næringsmidler med tradisjonell egenart er fastsatt i forskrift 22. desember 2008 nr. 1624 om særlige hygieneregler for næringsmidler av animalsk opprinnelse, jf. forordning (EF) nr. 2074/2005 om gjennomføringstiltak for visse produkter i henhold til europaparlaments- og rådsforordning (EF) nr. 853/2004 og for organiseringen av offentlig kontroll i henhold til europaparlaments- og rådsforordning (EF) nr. 854/2004 og europaparlaments- og rådsforordning (EF) nr. 882/2004, om unntak fra europaparlaments- og rådsforordning (EF) nr. 852/2004, og om endring av forordning (EF) nr. 853/2004 og (EF) nr. 854/2004.

Artikkel 4
Allmenne og særlige hygienekrav

1. Driftsansvarlige for næringsmiddelforetak som utfører primærproduksjon og tilknyttede aktiviteter oppført i vedlegg I, skal overholde de alminnelige hygienebestemmelsene fastsatt i del A i vedlegg I, og alle særlige krav i forordning (EF) nr. 853/2004.
2. Driftsansvarlige for næringsmiddelforetak som utfører et ledd i produksjonen, bearbeidingen og distribusjonen av næringsmidler etter de leddene som nr. 1 får anvendelse på, skal overholde de allmenne hygienekravene fastsatt i vedlegg II, og alle særlige krav i forordning (EF) nr. 853/2004.
3. Driftsansvarlige for næringsmiddelforetak skal, når det er hensiktsmessig, treffe følgende særlige hygienetiltak:
  1. a.
    oppfylle mikrobiologiske kriterier for næringsmidler,
  2. b.
    innføre framgangsmåter som er nødvendige for å nå målsettingene som er satt for å oppnå målene i denne forordning,
  3. c.
    overholde krav til temperaturstyring for næringsmidler,
  4. d.
    opprettholde kjølekjeden,
  5. e.
    prøvetaking og analyse.
4. Kriteriene, kravene og målsettingene nevnt i nr. 3, skal vedtas etter framgangsmåten fastsatt i artikkel 14 nr. 2.
Prøvetakings- og analysemetoder i tilknytning til dette skal fastsettes etter samme framgangsmåte.
5. Når det i denne forordning, i forordning (EF) nr. 853/2004 og i gjennomføringstiltakene for disse forordningene ikke er angitt prøvetakings- eller analysemetoder, kan driftsansvarlige for næringsmiddelforetak anvende hensiktsmessige metoder fastsatt i andre deler av EØS-regelverket eller i nasjonal lovgivning, eller, i fravær av slike metoder, metoder som gir resultater som er likeverdige med dem som oppnås ved bruk av referansemetoden, dersom metodene er vitenskapelig validert i samsvar med internasjonalt anerkjente regler eller protokoller.
6. Driftsansvarlige for næringsmiddelforetak kan bruke retningslinjene fastsatt i artikkel 7, 8 og 9 som hjelpemiddel til å overholde sine forpliktelser i henhold til denne forordning.
Se hele forskriften (lovdata.no)

Kilde: Lovdata.no