HØRING AV ENDRING I REGLER OM RESTER AV PLANTEVERNMIDLER I NÆRINGSMIDLER OG FÔRVARER - Forordning (EU) 2024/1342

Publisert
Høringsfrist

Hovedinnholdet i forskriftsutkastet

Høring av forordning (EU) 2024/1342 gjelder endringer i grenseverdier (MRL) for plantevernmiddelrester i mat og forvarer. Forordning (EU) 2024/1342 endrer grenseverdiene følgende aktive stoffer; deltametrin, metalaksyl, tiabendazol og trifloksystrobin.

Bakgrunn  

Forordningene som høres er allerede gjeldene i EU og har vært stemt over og har fått flertall på Committee, section Phytopharmaceuticals - pesticide residues (PAFF PP PR). Det er i praksis begrensede muligheter for å påvirke innholdet i den norske gjennomføringsforskriften og høringen gjennomføres hovedsakelig av informasjonshensyn.

De nye grenseverdiene er vurdert, risikohåndtert og vedtatt av PAFF PPP PR. Norge deltar på disse møtene der sakene diskuteres og senere stemmes over. Grenseverdiene (MRL) fastsettes på bakgrunn av European Food Safety Authority (EFSA) sine saklige begrunnelser (reasoned opinions) og annen relevant informasjon. EFSAs vurderinger kan man finne på EFSAs internettsider; http://www.efsa.europa.eu/en/publications/efsajournal.htm.

Detaljer om endringene av grenseverdier (MRL) for aktuelle plantevernmidler for ulike produkter/produktgrupper kan finnes i EUs plantevernmiddeldatabase EU Pesticides Database. http://ec.europa.eu/food/plant/pesticides/eu-pesticides-database/

Detaljer om endringene i MRL kan finnes ved enkle søk i databasen. Ved å trykke på «export history» vil man kunne se historikken for endringer av MRL for den enkelte kombinasjon av plantevernmiddel og produkter: det er kun mulig å få opp historikken for et aktivt stoff av gangen, men man kan velge alle produkter.

Innholdet i forordning (EU) 2024/1342 Deltametrin, metalaksyl, tiabendazol og  trifloksystrobin

Deltametrin, metalaksyl-M (MRL metalaksyl), tiabendazol og trifloksystrobin er godkjent som aktive stoffer (plantevernmidler) i EU/EØS og av disse er deltametrin, metalaksyl-M og trifloksystrobin godkjent brukt som plantevernmiddel i Norge. Endringene i grenseverdier skjer i forbindelse med revurdering av alle eksisterende grenseverdiene (MRL) for disse aktive stoffene (art. 12, forordning (EF) nr. 396/2005). Det fastsettes også noen nye grenseverdier på bakgrunn av MRL søknader og implementering av nye CODEX MRLer (metalaksyl) der EFSA har vurdert at disse er trygge for europeiske forbrukere.

Lenke til forordningstekst: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/PDF/?uri=OJ:L_202401342

Ved risikovurdering av grenseverdiene for deltametrin brukte EFSA en konverteringsfaktor for å rekalkulere mellom resultater fra restforsøk (restdefinisjon for kontroll) til restdefinisjonen for risikovurdering. For deltametrin kunne mange grenseverdier beholdes, men EFSA identifiserte at noe dokumentasjon manglet for visse produkter. Selv om det manglet noe dokumentasjon, kunne det fastsettes grenseverdier som er vurdert å være helsemessig trygge for forbrukerne, men fordi det manglet noe dokumentasjon, fastsettes disse som grenseverdier med en frist for å sende inn manglende dokumentasjon. Flere av EU grenseverdiene er fastsatt på bakgrunn av Codex grenseverdier (CXLs). Tross forskjell mellom restdefinisjon i EU og CODEX, konkluderte EFSA med at grenseverdiene er trygge for forbruker.

For gruppen sitrusfrukter var det mulig å fastsette en lavere grenseverdi på bakgrunn av en alternativ GAP. For kiwi, eskaroll, spinat og lignende blader, artisjokk, bønner, oljefrø, krydder(frukt), krydder(knopper) og krydder (blomster) konkluderte ESA med at dokumentasjon som tidligere var identifisert at manglet, ikke var levert. For disse produktene var det ikke noen alternative godkjenninger (GAPs) og grenseverdiene fastsettes derfor lavere ved kvantifiseringsgrensen LOQ. Ny dokumentasjon om restforsøk ga grunnlag for å kunne fastsette noe lavere grenseverdier for bær fra halvbusker, urter og spiselige blomster (unntatt kjørvel), urteekstrakter (blomster), urteekstrakter (blader og urter), paprika(chilipepper) og hodekål. Det fastsettes en høyere grenseverdi for plommer.

Fordi EFSA har identifisert en risiko for forbruker knyttet til eksisterende grenseverdier for deltametrin i pærer, poteter og salat var det behov for å fastsette disse grenseverdiene lavere. For pærer og salat kunne det fastsettes en lavere grenseverdier på bakgrunn av en alternativ GAP (godkjenning – bruksbetingelser). For potet var det ingen alternativ GAP og grenseverdien for potet fastsettes derfor ved produktspesifikk kvantifiseringsgrense (LOQ).

EFSA har vurdert flere MRL søknader om å endre eksisterende grenseverdier for deltametrin og på bakgrunn av slike søknader fastsettes det grenseverdier for tomater, okra (lady’s fingers) og johannesbrød. For mais ville det vært mulig å fastsette en lavere grenseverdi som dekker godkjent bruk i EU, men en høyere grenseverdi fastsatt på bakgrunn av eksisterende CODEX MRL beholdes, fordi den vurderes å være trygg for forbruker. Det var også søkt om grenseverdier for deltametrin i mango og papaya på bakgrunn av godkjent bruk i Brasil som kan gi rester over gjeldene EU MRL. På bakgrunn av EFSAs vurdering fastsettes det høyere grenseverdier som er trygge for forbruker.

Etter en tidligere revurdering av grenseverdiene (artikkel 12 i forordning (EF) nr. 396/2005) for metalaksyl er det nå levert ny dokumentasjon om analysemetoder og dokumentasjon fra flere restforsøk.

Codex Alimentarius Commission vedtok i desember 2022 nye CODEX grenseverdiene for metalaksyl. EFSA har risikovurdert disse grenseverdiene. EFSA vurderte at det er en mulig helserisiko for CODEX MRL for metalaksyl i epler, pærer og hodekål. EU reserverte seg derfor mot implementering av disse grenseverdiene. CODEX grenseverdiene for druer, løk, poteter og pepperkorn ble vurdert å være trygge for europeiske forbrukere, og disse grenseverdiene fastsettes derfor i EUs Plantevernmiddelrestforordning.

MRL for metalaksyl i kakaobønner kan nå etter vurdering av flere restforsøk fastsettes lavere. For humle beholdes eksisterende MRL. For sitron, lime, mandariner, epler, pærer, druer, løk, paprika (chilipepper), meloner, vannmeloner, artisjokk, soyabønner og animalske produkter konkluderte EFSA med at det fortsatt mangler dokumentasjon som tidligere er etterspurt. Det fastsettes lavere spesifikke grenseverdier for lime, mandariner, løk, paprika (chilipepper), meloner, vannmeloner og artisjokk på bakgrunn av tilgjengelige alternative godkjenninger (fall back GAPs). For salat kunne MRL med støtte av dokumentasjon for innendørs dyrking av salat med åpne blader.

Det var ikke tilgjengelig alternative godkjenninger for sitroner, epler, pærer og soyabønner, så grenseverdiene for disse produktene fastsettes ved kvantifiseringsgrensen LOQ. For produkter av animalsk opprinnelse har EFSA revurdert eksisterende grenseverdier for rester i animalske produkter basert beregninger av inntak ved rester i fôr i lys av nye grenseverdier for vekster som kan brukes som fôr. Det fastsettes nye (lavere) grenseverdier for nyrer og spiselig slakteavfall fra svin, sau og geit og det fastsettes nye (høyere) grenseverdier for lever, nyrer og spiselig innmat fra storfe og hest.

I tillegg fastsettes det nye grenseverdier for metalaksyl i oljepalmefrukt og pepperkorn (svart, grønn og hvit) på bakgrunn av søknad om (importtoleranse) MRL knyttet til godkjent bruk av metalaksyl-M i oljepalmer i Colombia og i pepperkorn i Vietnam.

For tiabendazol er det nå vurdert levert dokumentasjon om potensiell forbrukereksponering for metabolitten benzimidazol, restforsøk og lagringsstabilitet som tidligere har blitt etterspurt i forbindelse med revurdering av eksisterende grenseverdiene for epler, avokado og poteter. EFSA konkluderte med at den etterspurte dokumentasjonen nå er levert, slik at grenseverdienedokumentasjon er levert.

Etter vurdering av nye restforsøk for avokado fastsettes det nå en ny lavere MRL for avokado. Eksisterende grenseverdier for epler og poteter beholdes og fotnoter om manglende dokumentasjon slettes. EFSA identifiserte et mulig problem med akutt helsefare for forbruker knyttet til eksisterende MRL for papaya og MRL for papaya fastsettes derfor ved produktspesifikk kvantifiseringsgrense (LOQ).

For trifloksystrobin har EFSA vurdert ny dokumentasjon som gjelder restforsøk for «urter og spiselige blomster», bønner med belg og havre og EFSA konkluderte med at det ikke lenger mangler dokumentasjon. Ekstra restrestforsøk avledet nye grenseverdier som er vurdert å være trygge for forbrukere.

For pasjonsfrukt, agurker, sylteagurker og kinakål (pe-tsai) konkluderte EFSA med at det fortsatt mangler tidligere etterspurt dokumentasjon. For agurk og sylteagurker ble det bestemt at grenseverdiene kan beholdes fordi disse samsvarer med eksisterende CODEX grenseverdier for agurk og sylteagurk. For pasjonsfrukt og kinakål fastsettes disse grenseverdiene så lavt som mulig ved produktspesifikk kvantifiseringsgrense (LOQ) og fotnoter om dokumentasjonsmangler slettes.

Sammen med ny dokumentasjon (confirmatory data) bekreftende data ble det også søkt om å fastsette nye grenseverdier for trifloksystrobin i forskjellige vekster (produkter). Det fastsettes nye (høyere) grenseverdier for paprika/chilipepper, grønnkål, sikorirøtter og honning.

EFSA vurderte at det ville være en helserisiko for forbruker ved en høyere MRL for eskaroll som det var søkt om. Det ble besluttet å ikke endre MRL for eskaroll fordi den nåværende grenseverdien vurderes å være helsemessig trygg for forbruker. For sikori/julesalat konkluderte EFSA med at det ikke var tilstrekkelig dokumentasjon for å kunne fastsette en ny grenseverdi og grenseverdien beholdes derfor på eksisterende nivå ved produktspesifikke LOQ.

Forordningen er fastsatt i EU, men det ble oppdaget en feil i publisert forordning (EU) 2024/1342 som gjelder at det er satt 11. juni 2024 som ikrafttredelsesdato i EU i stedet for en senere dato. Datoen 11. juni 2024 er 20 dager etter publisering i EUs Official Journal. Denne datoen er feil fordi den ikke gjenspeiler at det i utkastet til forordningen skulle gis en periode på 6 måneder (utsatt ikrafttredelse) før grenseverdiene endres i EU, for å gi mulighet til å tilpasse seg endringene. Datoen som de nye grenseverdiene skal gjelde fra i EU er foreløpig ukjent, fordi det vil komme en rettelse/revidert versjon til denne forordningen som vil inneholde den riktige datoen.

Artikkel 2 i endringsforordningen gir en overgangsordning for produkter som allerede er på markedet for eksisterende grenseverdier som er vurdert som helsemessig trygge for forbruker. Overgangsordningen for produkter gjelder ikke for deltametrin i pærer, poteter og salat og gjelder heller ikke for tiabendazol i papaya fordi disse grenseverdiene er vurdert å kunne medføre helserisiko for forbruker. For grenseverdiene som det gis overgangsordning for, vil de nåværende grenseverdier som er endret ved denne forordningen fortsatt gjelde for partier som er produsert i EU eller importert til EU før de nye grenseverdiene trer i kraft i EU (denne datoen vil fremgå i artikkel 3 i forordningen).

De nye grenseverdiene vil tidligst kunne bli gjeldende i Norge fra samme dato som i EU (dato foreløpig ikke fastsatt) eller når forordningen fastsettes i norsk regelverk hvis forordningen tas inn i EØS-avtalen etter at grenseverdiene har trådt i kraft i EU.   

Vurderinger   

Mattilsynet vurderer at de nye grenseverdiene er fastsatt slik at hensynet til forbrukernes helse er ivaretatt.

Helserisiko er alltid vurdert når MRL for rester av plantevernmidler fastsettes. EFSA har i forkant av vedtakene vurdert nødvendigheten av å endre grenseverdiene opp mot hensynet til forbrukernes sikkerhet. I EFSAs vurderinger for de respektive stoffer har EFSA konkludert med anbefalte MRLer for enkeltprodukter. I disse vurderingene blir det tatt hensyn til både langtidseksponering og akutt giftighet. Forutsatt lovlig bruk og rester under grenseverdiene vil dette da ikke utgjøre noen helsefare for forbruker. Det er da tatt hensyn til den nyeste kunnskapen om stoffenes toksikologiske egenskaper i vurderingene. Det minste nivå hvor det påvises en langtidsvirkning eller minste nivå hvor det blir påvist akutt helserisiko, danner alltid grunnlag for fastsettelse av grenseverdier.

Detaljer om endringene i MRL kan ved enkle søk finnes i EU Pesticides database. Ved å krysse av i punkt 3 for «MRLs evolution», kan man finne endringer av MRL for den enkelte kombinasjon av plantevernmiddel og produkt:

https://ec.europa.eu/food/plant/pesticides/eu-pesticides-database/public/?event=homepage&language=EN

Mattilsynet vurderer at de nye grenseverdiene er fastsatt slik at hensynet til forbrukernes helse er ivaretatt. Mattilsynet anser rettsaktene som EØS-relevante og akseptabele. MRLene er vurdert med hensyn til forbrukernes trygghet på bakgrunn av inntaksdata fra 27 europeiske forbrukergrupper og disse er etter dagens kunnskap vurdert å ikke medføre noen helsefare for forbrukere. EFSA vurderingene støtter de nye MRLene som er fastsatt i disse forordningene.

De nye grenseverdiene er vurdert, risikohåndtert og vedtatt av "Standing Committee of Plants, Animals, Food and Feed, Plant Protection Products Pesticide Residues" (SCPAFF-PR).

Konsekvenser 

Rettsaktene krever endring i norsk forskrift 18. august 2009 nr. 1117 om rester av plantevernmidler i næringsmidler og fôrvarer.

Mattilsynet anser at endringene er minimale og at rettsakten;

• ikke får vesentlige økonomiske konsekvenser verken for næringen eller Mattilsynet.

• ikke får vesentlige administrative konsekvenser for Mattilsynet.

Grenseverdier som vurderes å være støttet av dokumentasjon fastsettes ved revurdering så lavt som mulig basert på tilstrekkelig dokumentasjon for god landbrukspraksis (GAPs).

Revurdering av grenseverdier inkludert revurdering av stoffenes toksikologiske egenskaper i tråd med nye dokumentasjonskrav, oppdaterte inntaksdata og i lys av ny dokumentasjon (kunnskap) er viktig for å sikre at grenseverdiene i regelverket er trygge ved gjeldene beskyttelsesnivå.

Det er viktig å oppheve grenseverdier som ikke vurderes som trygge for forbruker og grenseverdier for eksempel hvis det fastsettes lavere toksikologiske referanseverdier eller hvis fareklassifiseringen for stoffer endres (f.eks. gentoksisitet) samt å oppheve grenseverdier der det ikke lenger er godkjent bruk som støtter grenseverdien i form av bruk i EU, CODEX MRLer eller importtoleranse MRLer.  

Norge har felles regelverk med EU for plantevernmiddelrester i næringsmidler og fôr (EU forordning (EU) nr. 396/2005) og rask implementering av regelverket vil være en fordel både med tanke på å sikre norske forbrukere (risikovurderte trygge MRLer) i tillegg til at det er enklere for virksomheter i forbindelse med samhandel, import og eksport av produkter som er omfattet av dette regelverket.

 Høringssvar 

Alle høringsinnspill vil bli offentliggjort.

Høringsfrist: 05.07.2024.

Følg prosessen

Se hele prosessen (hoering.no)