HØRING AV ENDRING I REGLER OM RESTER AV PLANTEVERNMIDLER I NÆRINGSMIDLER OG FÔRVARER - Forordning (EU) 2024/1314

Publisert
Høringsfrist

Hovedinnholdet i forskriftsutkastet                                                                                                                                                                                                                                                    

Høringen gjelder endring i forordning (EU) 2024/1314 som endrer grenseverdier (MRL) for det aktive stoffet, ditianon, i eller på visse produkter.

Bakgrunn  

Forordningen som høres er allerede gjeldene i EU og har vært stemt over og har fått flertall på Committee, section Phytopharmaceuticals - pesticide residues (PAFF PP PR). Det er i praksis begrensede muligheter for å påvirke innholdet i den norske gjennomføringsforskriften og høringen gjennomføres hovedsakelig av informasjonshensyn.

De nye grenseverdiene er vurdert, risikohåndtert og vedtatt av PAFF PPP PR. Norge deltar på disse møtene der sakene diskuteres og senere stemmes over. Grenseverdiene (MRL) fastsettes på bakgrunn av European Food Safety Authority (EFSA) sine saklige begrunnelser (reasoned opinions) og annen relevant informasjon. EFSAs vurderinger kan man finne på EFSAs internettsider; http://www.efsa.europa.eu/en/publications/efsajournal.htm.

Detaljer om endringene av grenseverdier (MRL) for aktuelle plantevernmidler for ulike produkter/produktgrupper kan finnes i EUs plantevernmiddeldatabase EU Pesticides Database. http://ec.europa.eu/food/plant/pesticides/eu-pesticides-database/

Detaljer om endringene i MRL kan finnes ved enkle søk i databasen. Ved å trykke på «export history» vil man kunne se historikken for endringer av MRL for den enkelte kombinasjon av plantevernmiddel og produkter: det er kun mulig å få opp historikken for et aktivt stoff av gangen, men man kan velge alle produkter.

Innholdet i forordning (EU) 2024/1314: Ditianon

Ditianon er godkjent som aktivt stoff i EU. Stoffet er også godkjent brukt som plantevernmiddel i Norge. Det aktive stoffet skal snart revurderes som aktivt stoff i EU. Grenseverdiene for stoffet er revurdert (artikkel 12 prosedyre). The European Food Safety Authority (EFSA) har gjennomført en revurdering av eksisterende grenseverdier for stoffet. 

Lenke til forordningsteksten: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/PDF/?uri=OJ:L_202401314

Ved denne forordningen endres kun grenseverdier som er vurdert å kunne medføre helsefare for forbruker, fordi man for de øvrige grenseverdiene vil vente på revurderingen av ditianon som aktivt stoff. EFSA oppdaget ved revurderingen overskridelser av akutt referansedose for ditianon i epler og pærer ved dagens grenseverdier på 3 mg/kg for epler og pærer. EFSA ba deretter landene om å rapportere om mulige alternative fall-back-grenseverdier (GAP - Good Agricultural Practices) for epler og pærer. Det ble vurdert at det varmulig å fastsette en fall-back-MRL på 1,5 mg/kg for epler og pærer basert på en alternativ GAP (fall-back GAP) som gir mindre rester og at de nye lavere grenseverdiene vurderes som trygg for forbruker. 

Øvrige MRL-er der det ikke er vurdert å være noen helsefare for forbruker vil vurderes etter at revurdering av aktivt stoff er gjennomført i EU/EØS.  EFSA har vurdert at det er noe uklarhet om potensialet for mutagenitet av metabolitt 1,4-naftakinon, og det ventes på nye studier knyttet til tidligere påviste dokumentasjonsmangler. Grenseverdiene fastsettes i del A av vedlegg III (midlertidige MRL-er) som midlertidige grenseverdier, og disse skal revurderes innen en gitt frist.

Akseptabelt daglig inntak og akutt referansedose (ARfD) til metabolitten 1,4-naftokinon vurderes som foreløpig og alle grenseverdier over MRL for ditianon over LOQ krever ytterligere vurdering av risikohåndterere etter gjennomføring av pågående revurderingsprosess for stoffet.

Godkjent bruk av ditianon for bruksområdene epler og pærer i Norge er vurdert i forbindelse med fastsettelse av lavere grenseverdier for ditianon i epler og pærer. Mattilsynet avdeling nasjonale godkjenninger har vurdert at det ikke er behov for å endre nåværende godkjenninger for bruk i eple og pære fordi de bruksbetingelsene (GAP) som allerede er gjeldende ikke vil føre til rester som overstiger den nye lavere grenseverdien (MRL).

For å gi medlemsland, tredjeland og virksomheter mulighet for å tilpasse seg endringene, vil de nye grenseverdiene først gjelde 6 måneder etter at forordningen fastsettes i EU. Fordi grenseverdiene som endres i denne forordningen er vurdert å ikke være helsemessig trygge for forbruker, kunne det ikke gis overgangsordninger for produkter som allerede er på markedet. 

De nye grenseverdiene gjelder i EU fra 5. desember 2024 (artikkel 2). Forutsatt at forordningen er tatt inn i EØS avtalen, vil endringene gjelde i Norge fra samme tidspunkt som i EU eller når forordningen fastsettes i norsk regelverk.

Vurderinger   

Mattilsynet vurderer at de nye grenseverdiene er fastsatt slik at hensynet til forbrukernes helse er ivaretatt.

Helserisiko er alltid vurdert når MRL for rester av plantevernmidler fastsettes. EFSA har i forkant av vedtakene vurdert nødvendigheten av å endre grenseverdiene opp mot hensynet til forbrukernes sikkerhet. I EFSAs vurderinger for de respektive stoffer har EFSA konkludert med anbefalte MRLer for enkeltprodukter. I disse vurderingene blir det tatt hensyn til både langtidseksponering og akutt giftighet. Forutsatt lovlig bruk og rester under grenseverdiene vil dette da ikke utgjøre noen helsefare for forbruker. Det er da tatt hensyn til den nyeste kunnskapen om stoffenes toksikologiske egenskaper i vurderingene. Det minste nivå hvor det påvises en langtidsvirkning eller minste nivå hvor det blir påvist akutt helserisiko, danner alltid grunnlag for fastsettelse av grenseverdier.

Detaljer om endringene i MRL kan ved enkle søk finnes i EU Pesticides database. Ved å krysse av i punkt 3 for «MRLs evolution», kan man finne endringer av MRL for den enkelte kombinasjon av plantevernmiddel og produkt:

https://ec.europa.eu/food/plant/pesticides/eu-pesticides-database/public/?event=homepage&language=EN

Mattilsynet vurderer at de nye grenseverdiene er fastsatt slik at hensynet til forbrukernes helse er ivaretatt. Mattilsynet anser rettsaktene som EØS-relevante og akseptabele. MRLene er vurdert med hensyn til forbrukernes trygghet på bakgrunn av inntaksdata fra 27 europeiske forbrukergrupper og disse er etter dagens kunnskap vurdert å ikke medføre noen helsefare for forbrukere. EFSA vurderingene støtter de nye MRLene som er fastsatt i disse forordningene.

De nye grenseverdiene er vurdert, risikohåndtert og vedtatt av "Standing Committee of Plants, Animals, Food and Feed, Plant Protection Products Pesticide Residues" (SCPAFF-PR).

Konsekvenser 

Rettsaktene krever endring i norsk forskrift 18. august 2009 nr. 1117 om rester av plantevernmidler i næringsmidler og fôrvarer.

Mattilsynet anser at endringene er minimale og at rettsakten;

• ikke får vesentlige økonomiske konsekvenser verken for næringen eller Mattilsynet.

• ikke får vesentlige administrative konsekvenser for Mattilsynet.

Grenseverdier som vurderes å være støttet av dokumentasjon fastsettes ved revurdering så lavt som mulig basert på tilstrekkelig dokumentasjon for god landbrukspraksis (GAPs).

Revurdering av grenseverdier inkludert revurdering av stoffenes toksikologiske egenskaper i tråd med nye dokumentasjonskrav, oppdaterte inntaksdata og i lys av ny dokumentasjon (kunnskap) er viktig for å sikre at grenseverdiene i regelverket er trygge ved gjeldene beskyttelsesnivå.

Det er viktig å oppheve grenseverdier som ikke vurderes som trygge for forbruker og grenseverdier for eksempel hvis det fastsettes lavere toksikologiske referanseverdier eller hvis fareklassifiseringen for stoffer endres (f.eks. gentoksisitet) samt å oppheve grenseverdier der det ikke lenger er godkjent bruk som støtter grenseverdien i form av bruk i EU, CODEX MRLer eller importtoleranse MRLer.  

Norge har felles regelverk med EU for plantevernmiddelrester i næringsmidler og fôr (EU forordning (EU) nr. 396/2005) og rask implementering av regelverket vil være en fordel både med tanke på å sikre norske forbrukere (risikovurderte trygge MRLer) i tillegg til at det er enklere for virksomheter i forbindelse med samhandel, import og eksport av produkter som er omfattet av dette regelverket.

 Høringssvar 

Alle høringsinnspill vil bli offentliggjort.

Høringsfrist: 05.07.2024.

Følg prosessen

Se hele prosessen (hoering.no)