Velferdsbasert transportteknologi for rognkjeks
Formålet er å utvikle bedre transportløsninger for rognkjeks. Forsøket vil teste transportkar for rognkjeks med innvendige strukturer som øker arealet av vegger i karet som rognkjeksen kan sitte på. En forventer at at det blir bedre plass til fisk i karet og tettheten av fisk kan økes. Ved at en større andel fisk får "sitteplass" kan dette føre til mindre energiforbruk til svømming og fisken vil stresse mindre. I tillegg vil mindre svømmeaktivitet redusere oksygenforbruket og ekskresjon av CO2 og ammoniakk, og vil dermed redusere forringelsen av vannkvaliteten under transport.
En forventer ingen permanente skadevirkninger på fisken siden det ligger prosedyrer for terminering av forsøk dersom en observerer risiko for skader. Effekt av transporttid og fisketetthet blir testet. Kun ett tilfelle av høy tetthet vil ligge høyere enn det som er vanlig forekommende under kommersielle transporter. Effekten av tetthet (endring i vannkvalitet og stress) vil øke over tid. Det er derfor lagt opp til gjennomføring i to trinn, der første trinn (forsøk 1) er ved kort transporttid og der neste trinn (forsøk 2) starter opp etter at forsøk 1 er analysert slik at en evt. kan korrigere (evt. reduserer tetthet) dersom en oppdager forhold (verdier av plasmakortisol) som beskriver unormalt og uakseptabelt høye stressnivåer. Forsøket har som hensikt å optimalisere transportbetingelsene, og de endrede forholdene (strukturene) i transportkaret forventer en vil medføre at økt tetthet ikke vil gi økt belastning på fisken.
Rognkjeks er viktig i økologisk og bærekraftig kontroll og bekjempelse av lakselus og bidrar til å redusere medikamentell behandling mot lus. Bekjempelse av lakselus uten bruk av medikamenter er høyt prioritert i næringen og samfunnet for øvrig. God fiskevelferd ved bruk av rognkjeksen er uansett et overordnet ansvar og primære nytteverdi fra prosjektet. Forsøket gir også ny generell vitenskapelig basert kunnskap om stressrespons og miljøtoleranse som definerer god fiskevelferd hos rognkjeks, og følger således opp Vitenskapskomiteen for mattrygghets anbefaling om mer fokus på fiskevelferd under transport.
Totalt skal det benyttes 1450 rognkjeks i forsøket, hvorav 90 fisk skal avlives ifm blodprøvetaking.
Dette er basert på uttak av 5 blodprøver per prøvetidspunkt som anses som et minimum for at statistiske analyser skal ha høy nok styrke med den forventede variasjonen i de målte blodparameterne. Grunnen til at man kan redusere antall dyr så mye er dels pga styrken i nøstet ANOVA samt at en forventer at variasjonen i responsen på testparameterne er lavere innenfor hver enkel gruppe (individuell variasjon) enn mellom grupper med forskjellig behandling.
En forventer ingen permanente skadevirkninger på fisken siden det ligger prosedyrer for terminering av forsøk dersom en observerer risiko for skader. Effekt av transporttid og fisketetthet blir testet. Kun ett tilfelle av høy tetthet vil ligge høyere enn det som er vanlig forekommende under kommersielle transporter. Effekten av tetthet (endring i vannkvalitet og stress) vil øke over tid. Det er derfor lagt opp til gjennomføring i to trinn, der første trinn (forsøk 1) er ved kort transporttid og der neste trinn (forsøk 2) starter opp etter at forsøk 1 er analysert slik at en evt. kan korrigere (evt. reduserer tetthet) dersom en oppdager forhold (verdier av plasmakortisol) som beskriver unormalt og uakseptabelt høye stressnivåer. Forsøket har som hensikt å optimalisere transportbetingelsene, og de endrede forholdene (strukturene) i transportkaret forventer en vil medføre at økt tetthet ikke vil gi økt belastning på fisken.
Rognkjeks er viktig i økologisk og bærekraftig kontroll og bekjempelse av lakselus og bidrar til å redusere medikamentell behandling mot lus. Bekjempelse av lakselus uten bruk av medikamenter er høyt prioritert i næringen og samfunnet for øvrig. God fiskevelferd ved bruk av rognkjeksen er uansett et overordnet ansvar og primære nytteverdi fra prosjektet. Forsøket gir også ny generell vitenskapelig basert kunnskap om stressrespons og miljøtoleranse som definerer god fiskevelferd hos rognkjeks, og følger således opp Vitenskapskomiteen for mattrygghets anbefaling om mer fokus på fiskevelferd under transport.
Totalt skal det benyttes 1450 rognkjeks i forsøket, hvorav 90 fisk skal avlives ifm blodprøvetaking.
Dette er basert på uttak av 5 blodprøver per prøvetidspunkt som anses som et minimum for at statistiske analyser skal ha høy nok styrke med den forventede variasjonen i de målte blodparameterne. Grunnen til at man kan redusere antall dyr så mye er dels pga styrken i nøstet ANOVA samt at en forventer at variasjonen i responsen på testparameterne er lavere innenfor hver enkel gruppe (individuell variasjon) enn mellom grupper med forskjellig behandling.