Del 3 - Effekter av korttids sulting før transport av slakteklar laks 6 - 8 Kg på vannkvalitet i transportvann, fiskevelferd, tarmtømming og slaktekvalitet
Forsøkets formål er å dokumentere hvor raskt slakteklar laks (6,0 - 8,0 kg) tømmer tarmen ved 9 C, for derigjennom verifisere hvilken vannkvalitet og fiskevelferd som opprettholdes under simulert transport i sjøvann i lukket transporttank. Herværende søknad er en oppfølging av tidligere gjennomført studie (Del 1 i april 2020, FOTS ID 23178, Del 2 i oktober 2020, FOTS ID 24730) på laks > 7 kg, som tømte tarmen på under 52 timer. I Del 1 fikk vi problem med en pumpe, slik at vi ikke fikk testet fisk ved alle ønskede sultperioder. I del 2 ble fisken kjønnsmoden og hadde derfor spist for lite, slik at fordøyelighetsdata ikke ble representative for vanlig slaktefisk. I herværende del 3 forventer vi å treffe det reelle tarmtømmingsintervallet med fullforet laks. Bruk av all male laks vil redusere resultat-variasjon.
De forventede skadevirkningene på fisken er svært lav, da den vil bli sultet i maksimalt 48 timer. Den simulerte transporten vil foregå i inntil 9 timer ved en biomassetetthet på inntil 100 kg/m3, hvilket er representative betingelser for normal fisketransport. Fisken vil oksygeneres kontinuerlig og dens atferd vil overvåkes med videokamera i transporttanken. Humant endepunkt vil være om noen fisk skulle miste balanseevnen pga. sedering ved økende CO2 eller vise tegn på redusert trivsel ved økende NH3/NH4+. Velferden til fisken i Del 1 ble vurdert som tilfredsstillende ved inntil 96 timers sult, inkludert 9 timers transport.
Den forventede vitenskapelige verdi vil være å fremskaffe manglende data på tømming av tarm hos slakteklar laks ved gitt temperatur og fiskestørrelse. Data fra kontinuerlig måling av vannparametrene temperatur, oksygen, karbondioksid, pH og ammoniakk/ammonium i transportvannet, samt blodanalyser av kortisol, glukose og laktat umiddelbart etter endt transport, vil gi innsikt i fiskens velferd under de gjeldende betingelser.
Dette forsøket gjennomføres på oppdrag fra Mattilsynet som del av Fastwell prosjektet. Den samfunnsmessige nytteverdien vil være å dokumentere hvor kort sultetid man bør anbefale før laksen kan transporteres, eksempelvis ved tilfelle av tvangsslakting, tilknyttet høye påslag av lakselus.
Det er planlagt å bruke 144 laks av den gjeldende størrelse. Foruten kontrollgruppe overføres 16 laks fra 8 sultgrupper hver 4. time i intervallet 0 - 39 timers sulteperiode, til transporttanker, hvor disse transporteres under fortsatt sulting i ni timer frem til slakt . Dette oppsettet med stor laks tilvendt et karmiljø ivaretar kravet om erstatning av uttak av mange fisk fra en reell transportsituasjon, som eventuelt måtte ha blitt repetert for ulike transporter fra ulike sulteperioder på et sjøanlegg. Oppsettet ivaretar og kravet om forbedring av et tilsvarende forsøksoppsett i merd, hvor man alternativt måtte ha trengt fisken mange ganger i en not, som igjen ville medført mye stress for fisken Nå vil man heller foreta en kontrollert sedering av hele sultgruppen i et kar før kontrollert uttak av noen individer. Statistisk styrkeberegning fra Del 1 viste at n = 16 ved hvert uttak vil være tilstrekkelig til å dokumentere statistiske effektforskjeller mellom laks fra ulike sulteperioder, gitt at slike forskjeller finnes. Derved er kravet om reduksjon i bruk av forsøksfisk ivaretatt.
De forventede skadevirkningene på fisken er svært lav, da den vil bli sultet i maksimalt 48 timer. Den simulerte transporten vil foregå i inntil 9 timer ved en biomassetetthet på inntil 100 kg/m3, hvilket er representative betingelser for normal fisketransport. Fisken vil oksygeneres kontinuerlig og dens atferd vil overvåkes med videokamera i transporttanken. Humant endepunkt vil være om noen fisk skulle miste balanseevnen pga. sedering ved økende CO2 eller vise tegn på redusert trivsel ved økende NH3/NH4+. Velferden til fisken i Del 1 ble vurdert som tilfredsstillende ved inntil 96 timers sult, inkludert 9 timers transport.
Den forventede vitenskapelige verdi vil være å fremskaffe manglende data på tømming av tarm hos slakteklar laks ved gitt temperatur og fiskestørrelse. Data fra kontinuerlig måling av vannparametrene temperatur, oksygen, karbondioksid, pH og ammoniakk/ammonium i transportvannet, samt blodanalyser av kortisol, glukose og laktat umiddelbart etter endt transport, vil gi innsikt i fiskens velferd under de gjeldende betingelser.
Dette forsøket gjennomføres på oppdrag fra Mattilsynet som del av Fastwell prosjektet. Den samfunnsmessige nytteverdien vil være å dokumentere hvor kort sultetid man bør anbefale før laksen kan transporteres, eksempelvis ved tilfelle av tvangsslakting, tilknyttet høye påslag av lakselus.
Det er planlagt å bruke 144 laks av den gjeldende størrelse. Foruten kontrollgruppe overføres 16 laks fra 8 sultgrupper hver 4. time i intervallet 0 - 39 timers sulteperiode, til transporttanker, hvor disse transporteres under fortsatt sulting i ni timer frem til slakt . Dette oppsettet med stor laks tilvendt et karmiljø ivaretar kravet om erstatning av uttak av mange fisk fra en reell transportsituasjon, som eventuelt måtte ha blitt repetert for ulike transporter fra ulike sulteperioder på et sjøanlegg. Oppsettet ivaretar og kravet om forbedring av et tilsvarende forsøksoppsett i merd, hvor man alternativt måtte ha trengt fisken mange ganger i en not, som igjen ville medført mye stress for fisken Nå vil man heller foreta en kontrollert sedering av hele sultgruppen i et kar før kontrollert uttak av noen individer. Statistisk styrkeberegning fra Del 1 viste at n = 16 ved hvert uttak vil være tilstrekkelig til å dokumentere statistiske effektforskjeller mellom laks fra ulike sulteperioder, gitt at slike forskjeller finnes. Derved er kravet om reduksjon i bruk av forsøksfisk ivaretatt.