Praktisk opplæring av brukere og personale
1 Formål
I forbindelse med arbeid med forsøksdyr er det krav til både teoretisk og praktisk opplæring i grunnleggende praktiske teknikker og prosedyrer. En slik opplæring innebærer elementer som medfører søknadsplikt. Formålet med dette forsøket er å gi opplæring i grunnleggende basisferdigheter innen håndtering og stell av gnagere og vanlige tekniske prosedyrer (inkludert anestesi). Den praktiske grunnopplæringen skal også, sammen med den forutgående teoretiske opplæringen, danne basis for videre opplæring i mer spesialiserte teknikker. Videre er grunnopplæringen også en viktig del av den kompetansen den enkelte skal besitte for å kunne arbeide med forsøksdyr i henhold til forskriftskrav. Prosedyrene kan læres enkeltvis eller samlet som en kurspakke.
2 Skadevirkninger
Forsøket forventes å ha lett belastningsgrad på dyrene. Opplæring vil bli gitt av kyndig personale som vil følge kandidaten som er under opplæring tett. Opplæringen vil skje i mindre grupper, eller en-til-en. Det vil bli gitt opplæring i valg av riktig teknikk og metode for de ulike prosedyrer, med mål om å sette kandidaten i stand til å utføre disse på en skånsom og korrekt måte.
3 Forventet nytteverdi
Forventet nytteverdi er stor, det er av avgjørende betydning både av dyrevelferdsmessige og forskningsmessige årsaker at den enkelte som skal håndtere dyr og utføre prosedyrer har nødvendig kompetanse til å utføre dette. Gjennom god opplæring blir den enkelte trygg på korrekt utførelse og optimal teknikk, både når det gjelder å håndtere dyret på en minst mulig belastende måte med hensyn til prosedyren som skal utføres, samt ved at prosedyren utføres på en slik måte at formålet med den enkelte prosedyren oppnås. De grunnleggende praktiske ferdighetene skal, sammen med den teoretiske kompetansen forut for praksisen, danne grunnlaget for den enkeltes videre arbeid med forsøksdyr, inkludert fungere som et fundament for fremtidig 3R-arbeid i videre bruk av forsøksdyr eller arbeid i forsøksdyravdeling.
4 Antall dyr og art
Det søkes om tillatelse til å benytte totalt 600 mus og 600 rotter over en periode på 4 år.
5 Hvordan etterleve 3R
Før den praktiske opplæringen finner sted skal den enkelte kandidat ha gjennomført og bestått teoretisk opplæring. Man vil starte med kadaver for trening innen alle teknikker/prosedyrer så langt det er hensiktsmessig. Man vil også, hvis mulig, benytte overskuddsdyr fra intern avl så langt dette er tilgjengelig. God praktisk grunnopplæring vil, sammen med teoretisk opplæring, danne et godt grunnlag for å kunne planlegge og gjennomføre forsøk og/eller stell av dyr på en måte som medfører minst mulig belastning for dyrene gjennom bruk av korrekte og optimale teknikker. Dette vil igjen lede til at dataene som samles inn ved bruk av dyr holder høyere kvalitet, og øker verdien av det enkelte dyr benyttet i fremtidige forsøk.
  I forbindelse med arbeid med forsøksdyr er det krav til både teoretisk og praktisk opplæring i grunnleggende praktiske teknikker og prosedyrer. En slik opplæring innebærer elementer som medfører søknadsplikt. Formålet med dette forsøket er å gi opplæring i grunnleggende basisferdigheter innen håndtering og stell av gnagere og vanlige tekniske prosedyrer (inkludert anestesi). Den praktiske grunnopplæringen skal også, sammen med den forutgående teoretiske opplæringen, danne basis for videre opplæring i mer spesialiserte teknikker. Videre er grunnopplæringen også en viktig del av den kompetansen den enkelte skal besitte for å kunne arbeide med forsøksdyr i henhold til forskriftskrav. Prosedyrene kan læres enkeltvis eller samlet som en kurspakke.
2 Skadevirkninger
Forsøket forventes å ha lett belastningsgrad på dyrene. Opplæring vil bli gitt av kyndig personale som vil følge kandidaten som er under opplæring tett. Opplæringen vil skje i mindre grupper, eller en-til-en. Det vil bli gitt opplæring i valg av riktig teknikk og metode for de ulike prosedyrer, med mål om å sette kandidaten i stand til å utføre disse på en skånsom og korrekt måte.
3 Forventet nytteverdi
Forventet nytteverdi er stor, det er av avgjørende betydning både av dyrevelferdsmessige og forskningsmessige årsaker at den enkelte som skal håndtere dyr og utføre prosedyrer har nødvendig kompetanse til å utføre dette. Gjennom god opplæring blir den enkelte trygg på korrekt utførelse og optimal teknikk, både når det gjelder å håndtere dyret på en minst mulig belastende måte med hensyn til prosedyren som skal utføres, samt ved at prosedyren utføres på en slik måte at formålet med den enkelte prosedyren oppnås. De grunnleggende praktiske ferdighetene skal, sammen med den teoretiske kompetansen forut for praksisen, danne grunnlaget for den enkeltes videre arbeid med forsøksdyr, inkludert fungere som et fundament for fremtidig 3R-arbeid i videre bruk av forsøksdyr eller arbeid i forsøksdyravdeling.
4 Antall dyr og art
Det søkes om tillatelse til å benytte totalt 600 mus og 600 rotter over en periode på 4 år.
5 Hvordan etterleve 3R
Før den praktiske opplæringen finner sted skal den enkelte kandidat ha gjennomført og bestått teoretisk opplæring. Man vil starte med kadaver for trening innen alle teknikker/prosedyrer så langt det er hensiktsmessig. Man vil også, hvis mulig, benytte overskuddsdyr fra intern avl så langt dette er tilgjengelig. God praktisk grunnopplæring vil, sammen med teoretisk opplæring, danne et godt grunnlag for å kunne planlegge og gjennomføre forsøk og/eller stell av dyr på en måte som medfører minst mulig belastning for dyrene gjennom bruk av korrekte og optimale teknikker. Dette vil igjen lede til at dataene som samles inn ved bruk av dyr holder høyere kvalitet, og øker verdien av det enkelte dyr benyttet i fremtidige forsøk.