Til hovedinnhold

Investigating individual learning capacity in Salmon

Godkjenningsdato
Godkjent fra
Godkjent til
Hensikten med forsøket er å undersøke atferd og mulighet til å lære lax att respondere på forskjellige stimuli, læring skjer i forbindelse med foring.

Tidligere studier har vist at mange fiskearter har potensiale at lære at respondere på forskjellige stimuli. Det er behov for detaljert kunnskap, bl.a. om tid at lære en spesiell adferd til laxfisk i samband med foring. Dette for at kunne anvende dette i samband med forskjellige tiltak som vid sykdomsutbrudd, eller forflytting av fisk. Det er generelt viktig å utvikle kunnskap, metoder og konstruksjoner som mest mulig effektivt kan lede fisken til spesifikke områder i fiskeoppdrett.
I dette forsøket ønsker vi først å kvantifisere i hvor stor grad individer følger hverandre og om det er forskjell i individer at lære nye ting. Dette skal skje med hjelp av att individene er merket med pit tag, hvilket gjør det mulig at analysere individuell rørelse.

Vi vil videre sammenligne måten at lære atferd gjennom at ha konstant lys og lyd i samband med foring. Dette for at senare kunne anvende lyd eller lys att lokka fisk til spesifikt område. dette for att kunne generere kunnskap for etablering av tiltak for læring, som for eksempel optimalisering av foring eller innsamling av fisk.

Fisken bli merket med PIT-merker (PIT: passive integrated transponder). Dette er en mye brukt merkemetode for individuell gjenkjenning av laksefisk. PIT merkene er av type 12.0 mm x 2.12 mm HDX ISO 11784/11785 compliant ICAR-registered animal tag (Oregan RFID).

Dette oppsettet muliggjør tredimensjonal posisjonering av adferden til fisken og dess forhållande til andre fisker. Forsøket vil derfor generere generell kunnskap som vil ha stor overføringsverdi for oppdretts næringen. Det er generelt viktig å utvikle kunnskap, metoder og konstruksjoner som mest mulig effektivt kan lede fisken til spesifikke områder i fiskeoppdrett.