Krav til slagord og typografi
"Enkelt å velge sunnere" er budskapet de nordiske myndighetene har valgt som slagord for Nøkkelhullet.
Slagordet skal forsterke varemerket Nøkkelhullets budskap og gjøre det mer kjent for forbrukere, produsenter og handel.
Slagordet skal ikke brukes sammen med produktnavn og varemerker på skilt, hyllekanter eller i reklame for et navngitt produkt eller en produsent. Dette fordi det vil være i strid med regelverket for bruk av ernæringspåstander.
Slagordet "Enkelt å velge sunnere" kan brukes sammen med Nøkkelhullet i disse sammenhengene:
- I informasjon om Nøkkelhullet i sin alminnelighet.
- I tilbudsaviser, annonser, brosjyrer, plakater, reklame med videre der nøkkelhullsmerket og slagordet er relatert til flere produkter fra forskjellige produsenter.

Eksempelet på bildet viser hvordan slagordet skal plasseres sammen med nøkkelhullsymbolet. Størrelsesforholdet mellom symbol og slagord er som vist i eksemplene.
Du kan også laste ned symbolet med slagord.
Typografi
Helsedirektoratet bruker skrifttypen Poppins og Helvetica i sin kommunikasjon om Nøkkelhullet. Poppins brukes kun i overskrifter, mens Helvetica brukes i brødtekst.
Merkevaremanual for Nøkkelhullet
I manualen finner du informasjon om Nøkkelhullet, designmanual og kommunikasjonsplattform for Nøkkelhullet.
- Last ned manualen (PDF)
- Logo for nedlasting (ZIP)