Avslag på søknad om etablering av settefisk-, matfisk- og stamfiskanlegg ved nasjonalt laksevassdrag
Beskyttelsesregimet for nasjonale laksevassdrag og laksefjordar skal sikre villaksen særlig særleg beskyttelse. Klagesakseininga kom til at etablering av anlegget, ville innebera ein «uakseptabel risiko for spredning av sykdommer, jf. dyrehelseforordningen.
Publisert
Dato for avgjerda
Saksnummer
2020/073151 og 2020/194837
Resultat
Ikkje medhald
Bakgrunn
Sakene omhandla søknader om etablering av settefisk-, matfisk- og stamfiskanlegg ved nasjonalt laksevassdrag. Regionen avslo søknadane, og i desember 2021, avviste klagesakseininga klagen på avslaget på matfiskanlegget. Etter klage, oppheva Nærings- og fiskeridepartementet Mattilsynet sitt vedtak om avvising, og sendte saken tilbake for endeleg realitetsbehandling i januar 2024.
Vurdering
Villaksen i Noreg har eit særskilt vern. Dette går fram av både forskrift om beskyttelse av laksebestandar samt føringar frå Stortinget, jf. St. prp. nr. 32 (2006-2007). Her står det mellom anna at myndigheitene ikkje kan tillate etablering av oppdrettsanlegg dersom det er risiko for spreiing av fiskesjukdomar til vassdraget på ein slik måte at det kan påføre villaksen skade.
Selskapet hadde lagt fram ein beredskapsplan og risikoanalyse der det var skildra fleire gode tiltak som ville redusere risikoen. Samtidig var det usikkerheit knytt til korleis dette ville fungere, og mellom anna risiko for teknisk svikt.
Med omsyn til dei risikoreduserande tiltaka som var planlagt innført, kom klagesakseininga likevel til at sannsynet for spreiing av fiskesjukdomar var for høg. Ei etablering av anlegga ville medføre risiko for spreiing av fiskesykdommer til vassdraget på en slik måte at det kan påføre skade på villaksen.
Konklusjon
Ei etablering av anlegget ville innebære ein «uakseptabel risiko for spredning av sykdommer», jf. dyrehelseforordningen artikkel 181 nr. 1. Klagesakseininga avslo difor søknadane.
Mattilsynet fører tilsyn og kan fatte nødvendige vedtak for gjennomføring av bestemmelsene gitt i eller i medhold av denne loven, herunder forby import, eksport og omsetning eller pålegge tilbaketrekning fra markedet, isolasjon, avlivning, destruksjon, kassasjon, båndlegging, merking eller særskilt behandling. Kongen kan delegere myndighet til andre offentlige eller private rettssubjekter og gi bestemmelser om hvem som er klageinstans i slike tilfeller.
Dersom påleggene ikke etterkommes, det er ukjent hvem som er ansvarlig, eller det er nødvendig å få gjennomført tiltak raskt, kan tilsynsmyndigheten selv gjennomføre tiltak som nevnt i første ledd. Tiltak kan gjennomføres for den ansvarliges regning. Skyldige beløp er tvangsgrunnlag for utlegg.
Mattilsynet kan av hensyn til Norges internasjonale forpliktelser fastsette, endre og oppheve tidsbegrensede forskrifter uten forutgående høring, og kunngjøre forskrifter på særskilt måte.
Offentlige myndigheter plikter på anmodning fra tilsynsmyndigheten å gi nødvendige opplysninger uten hinder av taushetsplikt. Politi, tollvesen, kystvakt og kommuner skal på anmodning bistå tilsynsmyndigheten.
Endret ved lover 12 des 2014 nr. 68 (ikr. 1 jan 2015 iflg. res. 12 des 2014 nr. 1597), 2 feb 2024 nr. 8 (i kraft 1 juli 2024 iflg. res. 2 feb 2024 nr. 152).
EØS-avtalens vedlegg I kapittel I del 1.1 nr. 13 (forordning (EU) 2016/429 som endret ved forordning (EU) 2017/625 og forordning (EU) 2018/1629) om smittsomme dyresykdommer og om endring og oppheving av visse rettsakter på dyrehelseområdet («dyrehelseforordningen») gjelder som forskrift med de tilpasninger som følger av vedlegg I kapittel I, protokoll 1 til avtalen og avtalen for øvrig.
Artikkel 181 Godkjenning og vilkår for godkjenning, og delegerte rettsakter
1. Vedkommende myndighet skal bare gi godkjenning til akvakulturanlegg som nevnt i artikkel 176 nr. 1 og artikkel 178 bokstav a), til grupper av akvakulturanlegg som nevnt i artikkel 177, og til næringsmiddelforetak som gjennomfører tiltak for å bekjempe sykdom hos akvatiske dyr som nevnt i artikkel 179, i følgende tilfeller:
a.
Anleggene oppfyller følgende krav, der det er relevant, når det gjelder
i.
karantene, isolasjon og andre biosikkerhetstiltak, idet det tas hensyn til kravene i artikkel 10 nr. 1 bokstav b) og eventuelle regler vedtatt i samsvar med artikkel 10 nr. 6,
ii.
overvåkingskrav i henhold til artikkel 24 og dersom det er relevant for den berørte anleggstypen og den tilknyttede risikoen, artikkel 25,
iii.
journalføring som fastsatt i artikkel 186–188 og eventuelle regler vedtatt i henhold til artikkel 189 og 190.
b.
Anleggene har lokaler og utstyr som
i.
i tilstrekkelig grad begrenser risikoen for innføring og spredning av sykdommer til et akseptabelt nivå, idet det tas hensyn til den aktuelle anleggstypen,
ii.
har tilstrekkelig kapasitet for artene, kategoriene og mengden (antall, volum eller vekt) av berørte akvatiske dyr.
c.
Anleggene utgjør ikke en uakseptabel risiko med hensyn til spredning av sykdommer, idet det tas hensyn til de risikoreduserende tiltakene som er innført.
d.
Anleggene har innført et system som gjør at den driftsansvarlige kan godtgjøre overfor vedkommende myndighet at kravene i bokstav a), b) og c) er oppfylt.
2. Kommisjonen skal vedta delegerte rettsakter i samsvar med artikkel 264 når det gjelder følgende:
a.
Karantene, isolasjon og andre biosikkerhetstiltak som nevnt i nr. 1 bokstav a) i).
b.
Overvåking som nevnt i nr. 1 bokstav a) ii).
c.
Lokaler og utstyr som nevnt i nr. 1 bokstav b).
3. Når Kommisjonen utarbeider de reglene som skal fastsettes i delegerte rettsakter som skal vedtas i henhold til nr. 2, skal følgende forhold tas i betraktning:
a.
Risikoene som den enkelte typen anlegg utgjør.
b.
Artene og kategoriene av akvakulturdyr eller akvatiske dyr som er relevante for godkjenningen.
c.
Den aktuelle produksjonstypen.
d.
Typiske forflytningsmønstre for typen akvakulturanlegg og de artene og kategoriene av dyr som holdes i disse anleggene.
Fiskeridirektoratet og fylkeskommunen fatter vedtak for å gjennomføre bestemmelsene gitt i forskriftens § 3, § 5, § 6, § 10, § 12 og § 13.
Fiskeridirektoratet fører tilsyn med bestemmelser gitt i forskriftens § 3, § 5, § 6, § 10, § 12 og § 13.
Mattilsynet fører tilsyn og fatter vedtak for å gjennomføre bestemmelsene gitt i denne forskriftens § 4, § 6, § 7, § 8, § 9, § 10, § 11, § 12, § 14 og § 15.
Endret ved forskrift 18 des 2009 nr. 1708 (i kraft 1 jan 2010).