Mattilsynet oppretter restriksjonssone for ILA i Frøya og Hitra kommuner, Trøndelag
Mattilsynet har 5. september 2024 fastsatt forskrift om restriksjonssone for bekjempelse av infeksiøs lakseanemi (ILA) hos akvakulturdyr i Frøya og Hitra kommuner, Trøndelag
Fiskesykdommen ILA er påvist på fisk ved sjølokalitetene 32677 Espnestaren (barentswatch.no) og 12370 Måøydraga (barentswatch.no) i Frøya kommune, Trøndelag fylke. Lokalitetene drives av Måsøval AS.
Måsøval AS varslet Mattilsynet 9. august 2024 om funn forenelig med ILA på fisk ved lokalitetene Espnestaren og Måøydraga i Frøya kommune, Trøndelag fylke, etter analyse av prøver av fisk fra lokaliteten. Mattilsynet stadfestet ILA-diagnosen på Espnestaren og Måøydraga henholdsvis 22. og 23. august 2024, på grunnlag av prøver analysert og verifisert av Veterinærinstituttet.
Infeksiøs lakseanemi (ILA) er en alvorlig og smittsom virussykdom hos laks. Sykdommen er ikke farlig for mennesker.
Med bakgrunn i stadfestet ILA-diagnose ved lokalitetene Espnestaren og Måøydraga, oppretter Mattilsynet forskrift om restriksjonssone for ILA i Frøya og Hitra kommuner, Trøndelag.
Hovedinnholdet i forskriften:
- Vernesonen omfatter lokalitetene 32677 Espnestaren, 12370 Måøydraga, 14041 Edøya, 30137 Edøya II, 38777 Hallarvik, 37437 Fagerholmen og 12407 Flesa, og avgrenses som beskrevet i forskriftens § 2.
- Overvåkingssonen omslutter vernesonen, omfatter 9 lokaliteter og avgrenser restriksjonsområdets ytre grenser. Se forskriftens § 2 for nærmere angivelse av lokaliteter og utstrekning av sonene.
- Forskrift 24. mai 2022 nr. 911 om restriksjonssone for å forebygge, begrense og bekjempe infeksiøs lakseanemi (ILA) hos akvakulturdyr, Hitra og Frøya kommuner, Trøndelag, som ble fastsatt etter ILA-utbrudd på lokalitet Hallarvik i 2022, oppheves når forskrift om restriksjonssone for ILA i Frøya og Hitra kommuner, Trøndelag, trer i kraft.
Hvem gjelder restriksjonssoneforskriften for?
En restriksjonssoneforskrift får betydning for aktører som driver med fiskeoppdrett innenfor et nærmere angitt sjøområde, og andre som utøver aktiviteter som kan medføre smittespredning.
Forskriften legger restriksjoner på aktivitet i sonene for å forhindre smittespredning.
Hvor lenge varer restriksjonssoneforskriften?
Mattilsynet opphever vernesonen når fisken fra anleggene i vernesonen er slaktet ut, anlegg og utstyr er rengjort og desinfisert og sonen har vært brakklagt i samsvar med krav i forskriften. Vernesonen omgjøres deretter til del av ny overvåkingssone som vanligvis opprettholdes i to år.
Restriksjonssoneforskriften rundt lokalitetene Espnestaren og Måøydraga
Mattilsynet gjør særskilt oppmerksom på følgende endringer fra hørt forskriftsmal:
Forskriftsmalens § 4 tilpasses ved at Mattilsynet kan gjøre unntak fra forbudet mot utsett av akvakulturdyr, for ikke-mottakelige arter for ILA, se forskriftens § 4 første ledd andre setning. Det er tidligere gjort tilpasninger i § 4 om at Mattilsynet kan gjøre unntak for utsett av rensefisk. Bakgrunnen har vært at rensefisk, i tillegg til å ikke være mottakelig for ILA, kan være et effektivt kontrolltiltak mot lus. Tilpasningen som nå foreslås, har bakgrunn i at Mattilsynet har sett behovet for å kunne foreta en vurdering i hvert enkelt tilfelle når det gjelder utsett av ikke-mottakelige arter for ILA, generelt. Formålet med forskriften er å hindre smittespredning av ILA. Ett av tiltakene for å oppnå formålet er forbudet i § 4 mot å sette ut akvakulturdyr i vernesonen. Smittespredning av ILA skjer i hovedsak mellom laks, og det er derfor viktig å hindre utsett av laksefisk innenfor vernesonen. Videre er hensikten med bestemmelsen å i størst mulig grad begrense aktivitet generelt i vernesonen, ettersom det er et effektivt tiltak for å forebygge og begrense smittespredning av ILA.
Tidligere har forskriftens § 4 første ledd, andre setning, åpnet for at Mattilsynet kan gjøre unntak for utsett av rensefisk i vernesonen. Mattilsynet må da i hvert enkelt tilfelle vurdere hvorvidt et utsett av rensefisk er smittemessig forsvarlig, og hvilke vilkår som er nødvendig å oppstille for et ev. utsett. Vi vurderer at det for andre ikke-mottakelige arter bør gjøres en tilsvarende vurdering som for rensefisk og at muligheten for unntak fra forbudet mot utsett av akvakulturdyr i forskriftens § 4 derfor må utvides til å omfatte alle arter som ikke er mottakelig for ILA.
Forskriftsmalens § 5 første ledd og § 10 første ledd er ikke tatt med. Bakgrunnen er at Mattilsynet har tilgang på månedlig dødelighetsrapportering som næringen er pålagt. Næringen er også pålagt å melde fra til Mattilsynet ved unormal dødelighet i henhold til dyrehelseforskriftens § 7 andre ledd eller ved mistanke om sykdom. Vi mener derfor det er riktig at kravet, slik det fremgår av § 5 første ledd og § 10 første ledd i malen til restriksjonssoneforskrift, ikke tas med ved fastsettelsen av denne restriksjonssoneforskriften.
Ifht. § 13 gjøres det oppmerksom på at når vernesonen oppheves vil den gjøres om til del av ny overvåkningssone. Ny overvåkingssone vil da i tillegg til anleggene som nå ligger i vernesonen, inkludere lokalitet 12406 Rauodden.
I § 18 første ledd føyes det til at forskrift 24. mai 2022 nr. 911 om restriksjonssone for å forebygge, begrense og bekjempe infeksiøs lakseanemi (ILA) hos akvakulturdyr, Hitra og Frøya kommuner, Trøndelag, oppheves fra samme tidspunkt som ny restriksjonssoneforskrift trer i kraft. Dette er nødvendig for å unngå dobbeltregulering i området. Reguleringene som gjelder for lokalitetene i overvåkingssonen i denne forskriften, vil erstattes av strengere restriksjoner i den nye restriksjonssoneforskriften, da samtlige lokaliteter nå vil inngå i vernesonen.
Forskriften er fastsatt uten høring, jf. forvaltningsloven § 37 fjerde ledd bokstav b og instruks om utredning av statlige tiltak punkt 1-4, og av hensyn til effektiv smittebekjempelse. Berørte parter som ser behov for endring av restriksjonssoneforskriften, kan gi innspill til Mattilsynet. Innspillene vil bli vurdert og fulgt opp. Dersom Mattilsynet ser at det vil være nødvendig eller hensiktsmessig og forholdsmessig, kan det gjøres tilpasninger og endringer i den fastsatte restriksjonssoneforskriften.
Tilhørende dokumenter
Fastsettelsesdokument - Restriksjonssoneforskrift for ILA, Frøya og Hitra kommuner, Trøndelag
Forskrift - Restriksjonssoneforskrift for ILA, Frøya og Hitra kommuner, Trøndelag
Kart - Restriksjonssoneforskrift for ILA, Frøya og Hitra kommuner, Trøndelag
Kontaktinformasjon
Seniorrådgiver/jurist Ane Wilson Erdal, Mattilsynets hovedkontor, avdeling regelverk og kontroll, seksjon fiskehelse og fiskevelferd, tlf.: 22 77 92 55.
Fagrådgiver/veterinær Preben Juvik, region Midt, avdeling Trondheim og omland, tlf.: 22 77 85 15