Høring: Forslag til endring av mal for restriksjonssoneforskrift for ILA

Publisert

Mattilsynet foreslår å endre mal for restriksjonssoneforskrift for ILA. Forslaget til endring går ut på å tilpasse malen til nytt dyrehelseregelverk, slik at reguleringen av sykdomsutbrudd skjer i tråd med dyrehelseforordningen og utfyllende rettsakter.

Hovedinnholdet i endringsforslaget:

  • Mal for restriksjonssoneforskrift for ILA er utgangspunkt for forskrifter som fastsetter tiltak, krav og restriksjoner i et område der det er stilt ILA-diagnose i et akvakulturanlegg.
  • Endringene som nå foreslås går ut på å justere malen i tråd med det nye dyrehelseregelverket (AHL) og det nye forslaget til beredskapsplan for ILA.
  • Vi foreslår blant annet en noe endret struktur på bestemmelsene i kapittel II om tiltak i vernesonen. Tiltak ved transport i vernesonen er nå delt opp i to bestemmelser, én om tiltak ved transport av levende fisk i vernesonen og én om tiltak ved båttransport innenfor og ut av vernesonen. Videre foreslår vi å samle tiltak som gjelder transport i overvåkingssonen og tiltak som gjelder slakting av laksefisk fra overvåkingssonen i samme bestemmelse i kapittel III.
  • Regelverkskravene som følger av forordning (EU) 2020/689, som er implementert i dyrehelseovervåkningsforskriften § 3, har som formål å oppnå eller vedlikeholde fristatus. På enkelte områder vil disse kravene være uforholdsmessig tyngende for næringen, sett opp mot den relativt høye forekomsten av ILA i Norge i dag. På nåværende tidspunkt er det besluttet at første målsetting er å redusere forekomsten av ILA. Vi mener derfor det er nødvendig å gjøre enkelte tilpasninger i regelverkskravene som følger av AHL. Disse tilpasningene gjør at vi foreløpig ikke kan starte trinn 1 i den formelle prosessen med formål om søknad om godkjenning av fristatus for ILA.
    • Vi foreslår å videreføre dagens praksis med forbud mot utsett av akvakulturdyr kun i vernesonen og ikke i overvåkingssonen, selv om art. 60 i forordning (EU) 2020/689 nr. 1 bokstav c. skisserer forbud mot utsett av laksefisk i hele restriksjonssonen så lenge vernesonen består. Dyrehelseregelverket oppstiller også krav om at vedkommende myndighet skal forby forflytning av laksefisk fra anlegg i restriksjonssonen (både vernesonen og overvåkingssonen) så lenge vernesonen består, med mindre vedkommende myndighet har tillatt forflytning for umiddelbar slakting. Vi foreslår å åpne for at Mattilsynet unntaksvis også kan tillate forflytning av laksefisk fra andre anlegg enn åpne merder i sjø (semilukkede anlegg) både i vernesonen og i overvåkingssonen.
    • Videre stiller dyrehelseregelverket krav til at vedkommende myndighet skal forby forflytning av utstyr, fôr og animalske biprodukter fra anlegg med laksefisk i restriksjonssonen så lenge vernesonen består, med mindre vedkommende myndighet har tillatt dette. Vi foreslår at anlegg og utstyr ikke skal flyttes fra anlegg i vernesonen med mindre Mattilsynet har gitt skriftlig tillatelse. Fôr og animalske biprodukter kan flyttes ut av vernesonen under forutsetning av at forflytningen skjer på en smittehygienisk forsvarlig måte. For overvåkingssonen foreslår vi å tilpasse dette kravet og effektivisere saksbehandlingen ved at det er tillatt å flytte utstyr etc. ut av overvåkingssonen.
    • Når det gjelder brakklegging av anlegg med ILA-diagnose eller mistanke om ILA, foreslår vi at landanlegg som ikke er sjøvannseksponert på samme måte som et matfiskanlegg i sjø, kan brakklegges i minimum to måneder.
    • Videre foreslår vi å videreføre dagens praksis for etablering av overvåkingssone når vernesonen oppheves. Hovedregelen blir at området som utgjør vernesonen vil utgjøre ny overvåkingssone.
  • På andre områder viderefører vi dagens praksis, som på en del punkter er strengere enn minimumskravene i dyrehelseregelverket.
    • Vi foreslår blant annet å videreføre dagens praksis om et forbud mot å sette ut akvakulturdyr i vernesonen, men at Mattilsynet kan gi tillatelse til utsett av ikke-mottakelige arter.
    • Vi foreslår også å videreføre dagens praksis med forbud mot forflytning av akvakulturdyr fra vernesonen, og beholde åpningen for at Mattilsynet kan tillate forflytning av ikke-mottakelige arter.
    • Videre foreslår vi at kravet til samtidig brakklegging fortsatt skal gjelde for samtlige akvakulturanlegg med laksefisk i vernesonen, og at den samtidige brakkleggingen skal vare minimum to måneder.

Lokale restriksjonssoneforskrifter som skal gjelde for området der det foreligger en ILA-diagnose, blir fastsatt uten at forslag til forskrift og utbredelsen av sonene sendes ut til berørte aktører på høring. Vi mener at hensynet til kontradiksjon ivaretas selv om forskriftene fastsettes uten høring, ved at malen til restriksjonssoneforskrift for ILA nå er gjenstand for regulær høring. I tillegg kan berørte parter som ser behov for endring av en konkret forskrift gi innspill til Mattilsynet etter at forskriften er fastsatt. Innspillene vil bli vurdert og fulgt opp. Dersom Mattilsynet ser at det er nødvendig eller hensiktsmessig og forholdsmessig, kan det gjøres tilpasninger og endringer i den fastsatte restriksjonssoneforskriften.

For mer informasjon om høringen, se https://hoering.mattilsynet.no/Hoering/3331.

Frist for innspill: utgangen av fredag 14. februar 2025

Høringsinstansene bes om å ta kontakt med Mattilsynet dersom lenger frist for å sende inn høringssvar er nødvendig.

Kontaktinformasjon:

Jurist/Seniorrådgiver Ane Wilson Erdal, Mattilsynets hovedkontor, avdeling regelverk og kontroll, seksjon fiskehelse og fiskevelferd, tlf.: 22 77 92 55.

Veterinær/Seniorrådgiver Magnhild Daltveit, Mattilsynets hovedkontor, avdeling regelverk og kontroll, seksjon fiskehelse og fiskevelferd, tlf.: 22 77 86 08.