Ansvar ved medikamentell og ikke-medikamentell avlusing
Fiskehelsepersonell har det kliniske ansvaret for fisken når den behandles. Kun veterinær eller fiskehelsebiolog kan behandle fisk som er angrepet av lus.
Innhold på siden
Fiskehelsepersonell skal vurdere og konkludere om behandling er aktuelt, og i tilfelle hvilken metode som skal benyttes.
Oppdretter må sikre at fiskehelsepersonell gis tilstrekkelig tid til å gjøre nødvendige vurderinger av fisken før en eventuell behandling. Det gjelder både i forkant av medikamentell og ikke-medikamentell avlusing.
Ved bruk av ikke-medikamentelle metoder for lakselusbehandling er det ofte store operasjoner med mange involverte som skal gjennomføres. Mattilsynet klargjør nedenfor hvordan regelverket pålegger ulike aktører et ansvar for fiskens helse og velferd under ikke-medikamentelle avlusinger.
Oppdretters ansvar
Oppdretter har ansvar for at driften i anlegget skjer innenfor rammene av regelverket.
Det gjelder også ved gjennomføring av ikke-medikamentell avlusing. En slik behandling består av flere deloperasjoner som kan gi ulike utfordringer for fiskens helse og velferd. Oppdretter skal sikre at fisken ikke utsettes for unødige påkjenninger som følge av operasjonene.
Dette innebærer at oppdretter må sørge for at mannskap, utstyr, fartøy osv. er på plass. Metoder, installasjoner og utstyr som brukes ved ikke-medikamentell ved avlusing, skal være dokumentert velferdsmessig forsvarlig, slik regelverket krever for alt utstyr som benyttes på dyr. Utstyr skal være egnet til å ivareta hensynet til fiskens velferd, så vel som formålet med behandlingen.
Kompetansekravene i både dyrevelferdsloven og matloven krever at oppdretter bruker kompetent personell i alle faser av en behandling og sikrer at personellet følger rutiner og prosedyrer for bruk av utstyr. Styringssystemet (internkontroll) skal sikre at kravene i regelverket til enhver tid overholdes.
Fiskehelsetjenestenes faglige beslutninger er forpliktende for oppdretter, også beslutningene som gjelder bruk av ikke-medikamentelle metoder. Det er ulovlig for oppdretter å avluse fisken dersom fiskehelsepersonell har frarådet behandling.
Fiskehelsepersonells ansvar
Siden fiskehelsepersonell er de eneste som kan behandle fisk som er angrepet av lus, har de det kliniske ansvaret for fisken når den behandles.
Ansvarlig fiskehelsebiolog eller veterinær skal før avlusing vurdere status på fisken og om det er velferdsmessig og medisinsk forsvarlig å utsette den for påkjenningen ved å bli avlust.
I vurderingen skal de ta hensyn til sykdomsstatus, behandlingshistorikk, miljøforholdene, skinnhelse osv.
Fiskehelsepersonellet skal sikre at ikke-medikamentell avlusingsmetode er dokumentert velferdsmessig forsvarlig og vurdere hvilken metode som er aktuell i hvert enkelt tilfelle.
Når fiskehelsepersonell har vurdert og konkludert at avlusing er velferdsmessig eller medisinsk forsvarlig å gjennomføre, skal valg av metode grunngis, komme klart frem i råd til oppdretter og journalføres. Dersom fiskehelsepersonell har vurdert at det er uforsvarlig å avluse fisken, skal også dette journalføres.
Fiskehelsepersonell vurderer selv om det er nødvendig å være tilstede under behandlingen eller deler av behandlingen.
Ansvarlig fiskehelsepersonell eller medhjelper skal under avlusing avslutte behandlingen dersom det oppstår velferdsmessig uforsvarlige situasjoner. Fiskehelsepersonell må sette kriteriene for når behandlingen skal avbrytes eller andre tiltak skal igangsettes. Oppdretter bør informeres om kriteriene.
Fiskehelsepersonell kan ved en behandling la seg bistå av medhjelper. Fiskehelsepersonellet beholder ansvaret ved bruk av medhjelper og avgjør hvor mye av oppgavene som skal/kan delegeres. Fiskehelsepersonellet må sikre at medhjelper har fått nødvendig opplæring om avlusningen.
Det er viktig at medhjelper kjenner til rammene for delegasjonen og selv vet hva han/hun må gjøre eller ikke gjøre. Medhjelper må ha kunnskap om fisken, hvordan fisken kan reagere på behandlingen og når behandlingen må avbrytes eller tiltak må iverksettes. Delegasjonen må derfor være tydelig og oppgaven medhjelper skal gjøre avklart.
Varslingsplikt
Dyrehelsepersonell og enhver annen har varslingsplikt til Mattilsynet dersom fisk utsettes for velferdsmessig uforsvarlig behandling.
Ved forøkt dødelighet skal oppdretter som gjennomfører behandlingen melde fra til Mattilsynet.
Veileder
Veileder om dyrehelsepersonell og bruk av ikke-medikamentelle avlusingsmetoder IMM
Regelverk
Dyrevelferdsloven
§ 5. Varsling
§ 6. Kompetanse og ansvar
§ 8. Driftsformer, metoder, utstyr og tekniske løsninger
§ 9. Medisinsk og kirurgisk behandling
Kilde: Lovdata.no
Veterinærloven 2001
§ 15. Bruk av medhjelper
§ 18. Om medisinsk behandling av dyr og bruk av bestemte metoder m.m.
-
1. behandle dyr som det er grunn til å tro er angrepet av smittsom sjukdom eller som har sjukdom hvis behandling krever veterinærmedisinsk kyndighet, -
2. nytte undersøkelses- og behandlingsmetoder som krever spesiell kyndighet i forbindelse med diagnostisering, forebygging og behandling av sjukdom hos dyr. Til slike metoder regnes operative inngrep, injeksjoner og annen perforering av hud eller slimhinne, -
3. iverksette fullstendig eller lokal bedøvelse, -
4. bruke reseptpliktige legemidler til behandling av dyr, -
5. forestå kjøttkontroll.
§ 22. Opplysninger til dyreeier
Kilde: Lovdata.no
Matloven
§ 5. Etterlevelsesplikt og systematiske kontrolltiltak
§ 8. Opplæring, kompetanse, autorisasjon og vandelskontroll
§ 19. Dyrehelse
-
a. klassifisering og gruppering av sykdommer og smittestoffer, -
b. oppretting av soner med ulik helse- og sykdomsstatus samt epidemiologisk atskilte regioner, -
c. godkjenning og bruk av vaksiner og annen medikamentell behandling til dyr, -
d. flytting, transport, omsetning og bruk av levende og døde dyr, animalske biprodukter, gjenstander mv., -
e. kontroll av avlsdyr, uttak av kjønnsprodukter og reproduksjon av dyr, -
f. adgangsbegrensninger for personer som kan føre med seg smitte til bygninger som brukes til dyr, fôr eller utstyr til dyr, og om plikt til å la sin person og medbrakte gjenstander desinfiseres, og -
g. krav om å oppgi relevant informasjon om et dyrs helse ved overdragelse.
Kilde: Lovdata.no
Akvakulturdriftsforskriften
§ 5. Generelle krav til forsvarlig drift
§ 6. Kompetanse, opplæring mv.
-
a. utføres av veterinær, fiskehelsebiolog eller annen med tilsvarende kompetanse innen fiskevelferd, -
b. ha en varighet og innhold som sikrer deltakerne fiskevelferdsmessig kompetanse tilpasset deres arbeidsoppgaver og ansvarsområder, og skal minst inneholde følgende elementer: -
1. de aktuelle bestemmelsene i lov 19. juni 2009 nr. 97 om dyrevelferd og denne forskriften, -
2. naturlige behov, normal atferd og fysiologi hos fisk, herunder hvordan fisk reagerer på smerte, stress og sykdom, -
3. produksjonsforhold som har betydning for fiskevelferden
-
-
c. gjentas etter behov og minst hvert femte år.
§ 13. Risikobasert helsekontroll
-
a. på grunnlag av en vurdering av risiko for at akvakulturdyrene blir smittet, utvikler sykdom og sprer smitte, -
b. på grunnlag av en vurdering av risiko for at fisk utsettes for påkjenninger og belastninger, og -
c. slik at smitte, sykdom, påkjenninger og belastninger avdekkes, forebygges og eventuelt behandles på et tidlig stadium.
Kilde: Lovdata.no
Forskrift om IK-Akvakultur
§ 4. Plikt til internkontroll
§ 5. Internkontrollens innhold
-
a. sørge for at de lover og forskrifter i akvakulturlovgivningen som gjelder for virksomheten, er tilgjengelig, og ha oversikt over de krav som gjelder for virksomheten, -
b. ha oversikt over virksomhetens organisasjon, herunder hvordan ansvar, oppgaver og myndighet knyttet til etterlevelse av akvakulturlovgivningen er fordelt i virksomheten, -
c. sørge for at arbeidstakerne har tilstrekkelige og oppdaterte kunnskaper om og ferdigheter i virksomhetens internkontroll, -
d. sørge for at arbeidstakerne medvirker slik at samlet kunnskap og erfaring utnyttes, -
e. fastsette overordnede mål med tilhørende konkrete og evaluerbare delmål i internkontrollarbeidet, og utarbeide planer og tiltak for å oppnå målene, -
f. kartlegge farer og problemer og på denne bakgrunn vurdere risiko, og utarbeide tilhørende planer og tiltak for å redusere risikoforholdene, -
g. iverksette rutiner for å forebygge, avdekke og rette opp avvik fra krav fastsatt i eller i medhold av akvakulturlovgivningen, og -
h. foreta systematisk overvåking og gjennomgang av internkontrollen for å sikre at den fungerer som forutsatt.
Kilde: Lovdata.no